Wim Voermans voorstander samenvoeging Eerste en Tweede Kamer

De strijd voor een sterke machtspositie richting de Provinciale Statenverkiezingen wordt momenteel hevig gevoerd. Premier Mark Rutte is de laatste jaren gewend geraakt aan een minderheid in de senaat. De vier kabinetten-Rutte deden steeds met wisselende partijen zaken. Soms per onderwerp, dan weer met een vaste groep partijen.

De discussie 'hoe politiek mag de senaat zijn' laait steeds weer op.
De wetten die door de Tweede Kamer zijn aangenomen, worden  in de Eerste Kamer getoetst op uitvoerbaarheid, noodzaak en kwaliteit. Aan het eind van de rit kan alleen voor of tegen worden gestemd. Dat is de kerntaak. Maar ondanks die meer terughoudende rol, belandt het politieke handjeklap in de Tweede Kamer regelmatig ook in de senaat.
"De Eerste Kamer wordt alleen maar politieker en daar moet je een antwoord op vinden", zegt hoogleraar staatsrecht Wim Voermans van de Universiteit Leiden. Als voorbeeld noemt hij de nog te behandelen stikstofwet. "Het is gezien de peilingen best mogelijk dat de nieuwe Eerste Kamer straks de stikstofwet wegstemt. Je krijgt dan een correctie op wat de Tweede Kamer al heeft besloten. Daar moet je iets aan doen."
Zo'n politiek mandaat moet bij direct gekozen volksvertegenwoordigers liggen, vindt Voermans. Niet bij de indirect gekozen senatoren.
Wat Voermans betreft gaat het hele kiesstelsel op de schop. "Richt het regionaler in. Voeg beide Kamers samen, waarin je 75 leden regionaal en 150 leden landelijk kiest. Doe dat tegelijkertijd, zodat er ook meer evenwicht is "
zegt hij hierover in NU.