Zet CDA Limburg kiezers bij de waterschapsverkiezingen op het verkeerde been?

In Nederland doet het CDA onder eigen naam mee bij de aankomende waterschapsverkiezingen,maar in Limburg dient de partij al vijftien jaar geen kieslijsten in en worden de belangen behartigd door negen lokale partijen. Dit om zoveel mogelijk invloed uit te kunnen oefenen bij regionale problemen, zoals momenteel droogte en wateroverlast.

Het gevolg is dat kiezers worden misleid, die in het stemhokje de voorkeur geven aan een lokale partij, zonder dat ze het weten of wensen op een CDA’er te hebben gestemd. Dit blijkt niet in strijd met de Kieswet, zo liet de Kiesraad eerder al weten. Dit tot woede van andere partijen. De VVD vond het „kiezersbedrog”, de SP „volksverlakkerij”.

Wim Voermans, hoogleraar staats- en bestuursrecht aan de Universiteit Leiden, merkt op dat er geen wet wordt overtreden. „Je zou het kiezersbedrog kunnen noemen. Maar ik vind dat toch wel een erg grote term. Onder eigen vlag meedoen, kleur bekennen, zou ethisch gezien wel beter zijn.”

Dat zoveel kiezers op Lokaal Waterbelang stemmen, vermoedelijk zonder goed in de gaten te hebben wie daar precies achter schuilgaat, laat volgens Voermans goed zien hoe weinig belang mensen hechten aan de waterschapsverkiezingen. „Die keuze maken ze heel snel.”

Het landelijk CDA-bestuur onthoudt zich van een oordeel over de Limburgse constructie. Een woordvoerder: „De afweging om wel of niet mee te doen met de waterschapsverkiezingen ligt bij het provinciaal bestuur van het CDA in Limburg.”

Lees het volledige NRC-artikel