Mark Klaassen in NOS-journaal over de uitzetting van afgewezen asielzoekers

Premier Rutte probeert op de komende EU-top in Brussel steun te krijgen voor zijn plannen om het aantal migranten te verkleinen. Dit zou moeten gebeuren door strengere grenscontroles aan de Europese buitengrenzen en vaker afgewezen asielzoekers terug te sturen naar hun land van herkomst, maar hoe haalbaar is dat laatste.

Van alle migranten die Nederland in 2022 moesten verlaten vertrok maar een derde echt.
De politie vindt bij controle van papieren van vreemdelingen op straat soms afgewezen asielzoekers. Deze vreemdelingen zouden het land binnen 28 dagen moeten verlaten, maar dit gebeurt lang niet altijd.

Mark Klaassen universitair docent vreemdelingenrecht in Leiden meldt 'dat het lastig is mensen zonder verblijfsvergunning uit te zetten. Vaak verblijven asielzoekers niet meer op de plek waar ze eerder verbleven. Als iemand zich werkelijk wilt onttrekken aan het toezicht en  zich niet meer meldt bij de autoriteit, dan is het voor de overheid lastig die terugkeer daadwerkelijk te bewerkstelligen'.

In een detentiecentrum in Rotterdam zitten bijvoorbeeld 400 Marrokanen te wachten op vertrek. Sinds november is er een afspraak met Marokko dat zij gedwongen kunnen worden teruggestuurd. Maar Marokko is traag met het sturen van de vereiste papieren en de detentie mag maar 6 maanden duren en dat heeft gevolgen. Het merendeel van deze asielzoekers komen vrij zonder verblijfsvergunning en belanden in de illegaliteit of reizen door naar een ander land.

'Mensen hebben vaak veel geïnvesteerd om hier te komen. De reis naar een europese lidstaat is vaak gevaarlijk, vaak duur en als je dat allemaal op het spel hebt gezet en je bent in Nederland aangekomen, dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat je dan bij jezelf denkt nu ga ik er ook alles aan doen om hier te blijven',  aldus Mark Klaassen in het NOS journaal.