Weigering David Icke op grond van risico voor de openbare orde

De organisatie van de grote protestmars tegen het regeringsbeleid, afgelopen zondag in Amsterdam, wil een kort geding aanspannen tegen de weigering om de Britse complotdenker David Icke tot Nederland toe te laten. Icke zou een toespraak houden op de bijeenkomst van de organisatie Samen voor Nederland, maar de toegang tot Nederland werd hem geweigerd.

David Icke kreeg gisteren een brief van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), waarin staat dat hij gedurende twee jaar het Schengengebied niet in mag, omdat zijn fysieke aanwezigheid aanleiding kan geven tot heftige tegendemonstraties.

Wim Voermans, hoogleraar staatsrecht aan de Universiteit Leiden, zegt dat ons grondwettelijke recht op demonstratie een groot goed is en dat je demonstraties dus niet zomaar mag verbieden. 'Maar dat recht komt alleen toe aan mensen die al in Nederland zijn', verfijnt hij.

'Als je denkt dat de aanwezigheid van iemand uit het buitenland tot problemen voor de openbare orde kan leiden, kun je wel aan de voorkant wat aan de toelating doen. Als iemand eenmaal door de poortjes op Schiphol is, kun je hem niet meer tegenhouden', aldus Wim Voermans voor de NOS.