Mark Klaassen over de Dublin claim op Voice of America News

In de Dublin claim is bepaald welk land van de Europese Unie verantwoordelijk is om de asielaanvraag van een bepaalde asielzoeker te behandelen. In het algemeen geldt dat het eerste land in Europa waar de asielzoeker aankomt of doorreist, verantwoordelijk is voor de behandeling van de asielaanvraag. Ook kan het zijn dat het gezin van de asielzoeker al in een ander Europees land verblijft. Het is dan wenselijk dat de asielzoeker zich bij zijn gezin voegt. De asielzoeker zal aan het land worden overgedragen dat volgens de Dublinverordening verantwoordelijk is.

Mark Klaassen, universitair docent immigratierecht Universiteit Leiden zegt hierover in VOA news dat slechts 25% van de geaccepteerde Dublin claims ook daadwerkelijk leidt tot een overdracht naar het eerste land van binnenkomst binnen de EU.

Beluister het fragment van VOA news op 2.21 min