Hoekstra zet eenheid kabinet op het spel met uitspraak over stikstof

Politiek Den Haag werd ruw opgeschrikt toen het interview met de CDA’er werd gepubliceerd. Vooral Hoekstra’s suggestie om het stikstofdoel van de helft minder uitstoot in 2030 te laten varen, deed de wenkbrauwen fronsen.

Het CDA staat onder grote druk. Het stikstofbeleid dat het kabinet in juni publiceerde, leidde tot een storm van boerenprotesten. De christendemocraten hebben van oudsher een grote achterban op het platteland en vrezen voor een electorale afrekening. Volgend jaar zijn er alweer verkiezingen voor de Provinciale Staten.

Het kabinet draagt naar buiten toe gezamenlijk het beleid uit en spreekt zogezegd ‘met één mond’. Hoekstra overtrad deze regel met zijn uitspraak, vindt Wim Voermans, hoogleraar staatsrecht aan de Universiteit Leiden. 'Er geldt eenheid van kabinetsbeleid. Hij (Hoekstra, red.) had het in het kabinet moeten bespreken', twitterde Voermans.

Lees het volledige News Explorer artikel