Wim Voermans pleit voor strafrechtelijk onderzoek naar Baudet

Thierry Baudet van Forum voor Democratie (FVD) veroorzaakt veel ophef met zijn vergelijkingen tussen het coronabeleid en de situatie van Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hoe moet je omgaan met een politicus die consequent morrelt aan de beginselen van de rechtsstaat?

Wim Voermans, hoogleraar staatsrecht aan de Universiteit Leiden "Ik heb maar een woord: weerspreken." Volgens hem moeten politici Baudets stellingen niet onweersproken laten, maar zeggen dat hij onwaarheden verspreidt en dat hij groepen beledigt. "Je mag deze polder-Trump niet zomaar zijn gang laten gaan."

Voermans vindt dat daarnaast, als er aangifte wordt gedaan, het Openbaar Ministerie (OM) moet onderzoeken of Baudet kan worden vervolgd voor groepsbelediging of haatzaaien. Door te zeggen dat ongevaccineerden nu ongeveer hetzelfde meemaken als de Joden in de Tweede Wereldoorlog, suggereer je volgens Voermans dat het destijds allemaal wel meeviel. Volgens de hoogleraar is dat schandalig en hebben politici een extra verantwoordelijkheid als het om de vrijheid van meningsuiting gaat. "Woorden hebben gevolgen", aldus Voermans in NU.