Peter Rodrigues over discriminatie binnen politiekorps Rotterdam

Na het nieuws over racistische uitspraken van politieagenten in een WhatsApp-groep in Rotterdam staat racisme binnen het korps weer vol in de aandacht. "Haast is geboden om het probleem aan te pakken", zegt onder meer hoogleraar Immigratierecht Peter Rodrigues.

De agenten uit die appgroep kregen een schriftelijke berisping, waarover zowel binnen als buiten het korps verontwaardiging ontstond. Hierop kondigde de Nationale Politie aan dat de disciplinaire straffen voor discriminatie en racisme tegen het licht worden gehouden.

“Discriminatie bestrijden binnen het korps vergt een brede aanpak", zegt Peter Rodrigues, hoogleraar immigratierecht aan de Universiteit Leiden. Rodrigues benadrukt ook dat de een diverser politiekorps een bijdrage levert aan een oplossing. Ook moet er in de opleiding aandacht aan besteed worden.
Rodrigues heeft trainingen gegeven bij de politie over discriminatie en etnisch profileren. "Daar is het niet mijn bedoeling om te bepalen wat mensen denken, maar wel om aan te geven waar de grenzen liggen."

Lees het volledige NOS-nieuws artikel