Nadia Bouras bij Op1 over de onaantastbaarheid van Mark Rutte

Ondanks tegenslagen als de toeslagenaffaire, blijft premier Mark Rutte hoog in de peilingen staan. Hoe is deze 'onaantastbare' positie te verklaren? Universitair docent en migratiehistoricus Nadia Bouras was een van de gasten bij Op1 om dit te bespreken.

Uit het gesprek bij Op1 komt naar voren dat Rutte vooral erg goed is met communicatie. Politiek verslaggever voor de NOS Xander van der Wulp stelt dat Rutte 'geen ego heeft, maar wel de leiding wil hebben', wat volgens hem een unieke combinatie is.

Bouras denkt dat Rutte op zich een goede leider is, maar vindt hem wel op bepaalde punten tekort schieten, bijvoorbeeld op het punt van migratie en integratie. Ze stelt dat Rutte al vanaf het begin negatief was over het begrip "multiculturele samenleving", wat ze apart vindt voor 'een premier die geacht wordt een premier te zijn voor alle Nederlanders'. Op de opmerking dat Rutte vooral veel wijst op de kansen die er in Nederland zijn, zegt Bouras: 'Dat is wel typisch Rutte denk ik, dat hij de rol van de overheid erg overschat en de verantwoordelijkheid erg legt bij de burger zelf'.

Meer weten?

Het volledige fragment van Op1 met Nadia Bouras is terug te kijken op de website van NPO Start.