Saniye Çelik op NOS radio 1 journaal: Erkenning van discriminatie en racisme is eerste stap naar oplossing

Niet alleen de Verenigde Staten, maar ook Nederland kent ‘systemische problemen’ met racisme en discriminatie, aldus premier Rutte tijdens een persconferentie op 3 juni jongstleden. De premier reageerde op de gebeurtenissen in de Verenigde Staten na de dood van een zwarte man door een witte politieagent. Hoe zorgelijk is de situatie eigenlijk in Nederland? Behandelt de politie mensen met een andere achtergrond anders dan degenen die wél hier hun wortels hebben? Saniye Çelik, CPL opleider (Centre for Professional Learning), sprak hierover op het NOS-Radio1 Journaal.

Naar aanleiding van het overlijden van de Amerikaan George Floyd door politiegeweld zijn de diepgewortelde problemen in de Verenigde Staten aan de oppervlakte gekomen. Over het hele land organiseren Amerikanen massale protesten tegen politiegeweld en racisme. Ook in Nederland zijn mensen in groten getale de straat opgegaan. Premier Rutte zei dat ons land ook ‘systemische problemen’ heeft. Hoe bar en boos is het hier eigenlijk?

Saniye Çelik, CPL opleider bij Universiteit Leiden, oud-politievrouw, constateert dat politiemensen regelmatig in lastige situaties moeten kiezen of zij wel of geen geweld gebruiken. ‘Als bij zo’n keuze de achtergrond van iemand een rol speelt, is er sprake van een probleem. Zij is er duidelijk over: ‘Etnisch profileren komt zeker ook in Nederland voor; het speelt zich af in de hoofden van mensen. En dat gebeurt impliciet en subtiel.’ Daarom is het volgens haar heel moeilijk aan te tonen.

Çelik vindt het sterk van de premier dat hij zich uitspreekt over racisme en discriminatie in Nederland. ‘Het is een erkenning van een hardnekkig probleem dat zich ook binnen de Nederlandse samenleving afspeelt. Zo’n erkenning is de eerste stap naar de oplossing. De vraag is nu hoe gaan we dit probleem in Nederland aanpakken.’ Als mogelijke oplossing oppert ze de vergroting van de diversiteit in de hogere niveaus binnen het politiekorps. ‘Door veel investeringen de afgelopen decennia is de diversiteit bij de politie enorm toegenomen en is het korps nu een betere afspiegeling van de samenleving.’ Maar dit is vooral het geval in uitvoerende rollen en dat is niet voldoende. ‘Ook het diverser maken van de top is hard nodig, willen we discriminatie en racisme en de spanningen die diversiteit met zich meebrengt het hoofd bieden. Dit geldt niet alleen voor de politie, maar voor alle (publieke) organisaties.’

Beluister het fragment op de website van NOS Radio 1 Journaal (vanaf minuut 46 tot 51 van de uitzending tussen 07:00-08:00 uur)

Diversiteit staat steeds vaker hoog op de agenda van publieke organisaties. Zij willen graag diversiteit en inclusiviteit bevorderen, maar in de praktijk blijkt dat een moeizaam karwei te zijn. Hoe bereid je mensen voor op de veranderende samenleving? Hoe stimuleer je een inclusieve cultuur in de organisatie? En hoe houd je deze in stand?

Meer informatie hierover? Schrijf je in voor de leergang Diversiteit & Inclusie die van start gaat op 25 juni of 15 oktober.