Jelle van Buuren op NPO Start over het Haga Lyceum

In Maart 2019 wordt het Haga Lyceum in Amsterdam het onderwerp van landelijk nieuws.

Dit is het gevolg van een alarmerende brief van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid aan burgemeester Halsema. In deze brief staat dat op de school ‘richtinggevende personen’ onder invloed staan van ‘Salafistische aanjagers’ en in contact staan met een terroristische organisatie. In een van de nieuwe afleveringen van Medialogica op NPO Start komt Jelle van Buuren aan het woord over dit voorval.Op het moment is het Haga Lyceum nog verwikkeld in een interne machtsstrijd, Medialogica van NPO Start blikt terug op een turbulent jaar. Na de brief van de AIVD en de daaropvolgende brief van de Gemeente Amsterdam aan de school wordt het voorval een onderwerp waar volop over gediscussieerd wordt. Het zou een ‘haatschool’ zijn die zo snel mogelijk gesloten moet worden. De strijd tegen ‘het Haga’ groeit uit tot een slag om de beeldvorming en het conflict loopt hoog op.

Ontstaan van een drietrapsraket

Om te begrijpen waarom dit conflict zo hoog opliep vergelijkt terrorisme expert Jelle van Buuren in de aflevering de brieven waarmee het allemaal begonnen is; de brief van de NCTV, de brief van de gemeente Amsterdam en het AIVD-ambtsbericht. Volgens hem worden er in de brief van de gemeente een veel alarmerender beeld geschetst dan in het ambtsbericht van de AIVD stond. In de brief van de gemeente wordt bijvoorbeeld gesproken van jonge leerlingen die structureel beïnvloed worden. Volgens Van Buuren geeft dat de suggestie dat het iets is wat op dit moment al plaats vindt en dat is niet wat de AIVD zei. Er wordt verwezen naar een parallele samenleving die wordt gecreëerd in en door de school, ook dat staat niet in het bericht van de AIVD. “Je ziet haast een soort drietrapsraket ontstaan waarin de kernboodschap van de AIVD steeds zwaarder wordt aangezet en steeds meer in het hier en nu geplaatst wordt”.

Om de hele aflevering te kijken, klik hier.