Universiteit Leiden

nl en

Arco Timmermans op BNR Radio en in De Nederlandse Associatie over de maatschappelijke lobby

'Samen. Dat is het sleutelwoord van de politieke communicatie, als we over een tijdje terugkijken op de coronacrisis', zegt Arco Timmermans. 'Juist in deze tijd is het hebben van bondgenoten van groot belang.'

Timmermans, Bijzonder Hoogleraar Public Affairs aan het instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden meent dat ook tijdens de coronacrisis, werken in teamverband noodzakelijk is. ‘In deze tijd is het bij veel bedrijven alle hens aan dek. Daarom richt de blik zich naar binnen, maar moet de blik naar buiten richten, want er komen grote verschuivingen aan in aandacht en prioriteiten. Naast zorgen over volksgezondheid dreigt banenverlies ondanks alle steunmaatregelen. Ook voedsel en migratie komen prominenter op de agenda. En die issues beïnvloeden elkaar’ zegt Timmermans. Om invloed te krijgen op deze grote problemen, is het ook weer belangrijk om samen te werken met andere partijen. ‘Samenwerken doe je niet zozeer voor de gezelligheid, maar om uit te ruilen en massa te creëren. Wie heeft middelen, kennis, de gunfactor, hoe verbreed je je punten tot echte maatschappelijke issues?’

Maatschappelijk belang

Naast het samenwerken, wordt de stem van de het maatschappelijke belang steeds sterker meent Timmermans. ‘We zien al langer dat er om maatschappelijke verantwoording wordt gevraagd bij sommige bedrijven en multinationals. Er zijn bedrijven die maling hebben aan het maatschappelijke belang, maar gelukkig zijn er steeds meer bedrijven die er rekening mee houden’. Daarnaast benoemt Timmermans dat het belangrijk is om bondgenoten te vinden. ‘Voor het verkrijgen van invloed is het van belang om samen te werken. Daarbij is het ook belangrijk om het eigen belang te koppelen aan het grote geheel; wat betekent dit eigen belang voor de samenleving?’

Luister het volledige fragment op BNR Radio en lees het volledige artikel op De Nederlandse Associatie
 
 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.