Wim Voermans: staatssecretaris Snel gaf te weinig informatie

De Tweede Kamer kreeg van staatssecretaris van Financiën Menno Snel (D66) te summier en mondjesmaat informatie over de toeslagenaffaire.

Wim Voermans

Dat zei hoogleraar Staats- en Bestuursrecht Wim Voermans in een gesprek met de Vaste Kamercommissie Financiën, schrijft Het Financieele Dagblad (€). Volgens de krant noemde Voermans het handelen van Snel 'opvallend'. 'U moet de staatssecretaris scherp houden om de Belastingdienst te kunnen sturen. Maar als u te laat of niet of procedureel wordt geïnformeerd, dan kunt u niet meesturen.'

De dienst Toeslagen ging in de jaren 2013 tot en met 2015 de fout in bij de onterechte stopzetting en terugvordering van de kinderopvang­toeslagen van driehonderd klanten van een Eindhovens gastouder­bureau. Vermoedelijk zijn er nog duizenden anderen gedupeerd. Volgens Voermans is het heel moeilijk om erachter te komen wat er mis was. En het wordt 'ongelooflijk ingewikkeld' om te bepalen waar de Belastingdienst onrechtmatig handelde in de toeslagenaffaire en wie daarvoor verantwoordelijk was, zo waarschuwde Voermans.