Saniye Çelik in Nieuwsuur over diversiteit bij de politie

De politie worstelt met diversiteit. Vrouwen, homo's en agenten met een niet-westerse achtergrond voelen zich niet altijd veilig binnen de politie. Dat was deze week de opzienbarende noodkreet van politiecoach Carel Boers, die de korpsleiding 13 jaar had geadviseerd.

Teleurgesteld is Boers per direct met dat advieswerk gestopt, en nu blijkt dat probleem bij de politie al langer bestaat. Onder andere Saniye Çelik, gepromoveerd op het onderwerp diversiteit aan de Universiteit Leiden, nu programmaleider bij CPL van de leergang Diversiteit & Inclusie, vertelde in Nieuwsuur over haar ervaringen bij de Nederlandse politie, waar ze ruim 17 jaar in zowel uniform- als adviserende functies heeft gewerkt.

Wat gaat er mis bij de politie?
Saniye Çelik is niet meer werkzaam bij de politie, maar ook zij erkent zich in de alarmerende verhalen. "Al is er wel al iets veranderd. In de jaren 90 hingen er nog blote vrouwen aan de muur en werden in de nachtelijke uren bijzondere films bekeken. Dat is op dit moment helemaal niet meer denkbaar. De situatie is dus wel veranderd. Alleen de samenleving is veranderd, en de mensen zijn veranderd. De #metoo discussie heeft er bijvoorbeeld toe geleid dat de wens om jezelf te kunnen zijn veel sterker is geworden en dat is het geluid wat we ook nu binnen de politie horen. En voor heel veel mensen gaat dat nog veel te langzaam."

Wat is de oplossing?
"De vraag is of er aan de juiste knoppen wordt gedraaid en of de juiste acties ondernomen worden om dit vraagstuk op te lossen? Het is niet alleen het zorgen dat je heel veel mensen binnen haalt. Wat nog niet lukt is een sfeer en cultuur waarbij deze mensen die binnekomen ook echt blijven."

Kijk hier het gehele fragment in Nieuwsuur vanaf 15.12.

Leergang Diversiteit & Inclusie

Diversiteit staat steeds vaker hoog op de agenda van publieke organisaties. Het gaat dan om het bevorderen van diversiteit en inclusiviteit. Vanuit de visie dat diversiteitsbeleid op wetenschap en praktijk gestoeld zou moeten zijn, biedt het Centre for Professional Learning de leergang Diversiteit & Inclusie aan. Start: 7 november 2019 Duur: 4 dagen Prijs: € 1.950,- incl. literatuur en catering. Locatie: Den Haag

Meer informatie over de leergang