Christa Tobler in het programma Ochtendspits van BNR Nieuwsradio

Op 1 juli 2019 bevatte het radioprogramma Ochtendspits een interview met Christa Tobler over de kwestie van de gelijkwaardigheid van de Zwitserse beurs met de EU-regels.

De gelijkwaardigheidsbeschikking van de Europese Commissie is op 30 juni 2019 verstreken, wat betekent dat dealers in de EU niet langer kunnen handelen op de Zwitserse beurs. De achtergrond hiervan is het ongenoegen van de EU over het feit dat Zwitserland tijd neemt om een overeenkomst te ondertekenen over nieuwe institutionele regels voor een aantal bestaande markttoegangsovereenkomsten tussen Zwitserland en de EU.

Er is geen juridisch verband tussen de twee kwesties. De Commissie erkent dat Zwitserland aan alle voorwaarden voor gelijkwaardigheid voldoet. De Zwitserse regering heeft tegenmaatregelen genomen die handelaren in de EU verbieden om Zwitserse aandelen buiten Zwitserland te verhandelen.

Het interview is hier terug te luisteren.