'Invisible agents' van Nadine Akkerman één van de meest besproken boeken op Hay Festival

Universitair hoofddocent Nadine Akkerman sloot haar boektour in Engeland, ter promotie van haar boek Invisible Agents, af met een interview op het Engelse Hay Festival voor een publiek van ongeveer vierhonderd mensen. Het boek werd één van de meest besproken boeken van het festival en daarom werd het ook opgepikt door landelijke krant The Times.

‘Naar verluidt was de mannenwereld van spionage meer dan slechts 'geïnfiltreerd' door vrouwen. Deze fascinerende en baanbrekende toevoeging aan de geschiedenis van spionage omvat een serie van case studies waarin vrouwen – van toneelschrijfsters tot postkantoorleidsters, van hofvrouwen tot wasvrouwen – als spion werkten, onderzoek deden en vertrouwelijke informatie doorspeelden. Ze handelden uit politieke en religieuze overtuigingen of om geld en macht te vergaren. Akkerman onthult de speciale rol van koninklijke en parlementaire informantes en hun geheime wereld.’

Geheime berichten in eieren, ontzichtbare inkt gemaakt van urine en sperma, en papieren berichten in een specifieke manier gevouwen om de afzender te kunnen identificeren. De geheime netwerken van vrouwelijke spionnen die tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog trouw waren aan de Engelse troon, en hoe zij communiceerden in Oliver Cromwell's Engeland zijn deels aan het licht gebracht. Nadine Akkerman, auteur van de academisch-historische Invisible Agents: Women and Espionage in Seventeenth-Century Britain zegt dat de rol van vrouwelijke informanten was weggestopt in de geschiedenis ondanks de cruciale rol die zij speelden.