Groot onderzoek naar moord en doodslag op Antillen

Waarom worden er op de Caribische eilanden zoveel mensen gedood? En hoe krijg je dit aantal omlaag? Met een databank willen wetenschappers antwoorden vinden op deze vragen. Het zou  justitie en politie op de eilanden kunnen helpen om het aantal moorden omlaag te krijgen.

'Ruwe cijfers laten zien dat het aantal moorden op de eilanden tien tot twintig keer zo hoog is als in Nederland. In verhouding met de bevolking op de eilanden is dat enorm,' zegt onderzoeksleider Marieke Liem tegen Caribisch Netwerk.

De databank die Universiteit Leiden gaat opzetten, is voor alle zes Caribische eilanden in het Koninkrijk. Daarin komen belangrijke gegevens over de zaken, slachtoffers, daders en eerdere criminele voorgeschiedenis en hun veroordeling. 'De resultaten zouden op de eilanden én in Nederland ook gaan helpen bij de opsporing en berechting van verdachten,' aldus Liem.

Lees hier het volledige artikel op Caribisch Netwerk.