Politie Katwijk brengt honours-idee in de praktijk

Op middelbare scholen is sexting aan de orde van de dag. Pikante foto’s – soms uit naïviteit doorgestuurd – kunnen middelbare scholieren nog hun leven lang achtervolgen. Hierover bedachten drie honoursstudenten vorig jaar een ‘serious game’, die sinds vorige maand door de politie Katwijk wordt ingezet.

Ongeveer een jaar geleden kregen studenten van de Honours Class ‘Leren door Doen’ de opdracht om aan de slag te gaan met een casus van één van de maatschappelijke partners. De politie Katwijk was er daar één van en was op zoek naar een manier om middelbare scholieren voor te lichten over sexting. Studenten Yasmin, Marieke en Sammy werden hierdoor aangesproken en gingen de samenwerking met de politie aan.

De drie studenten in gesprek met agent Mark Jansen tijdens de presentatie in juni 2017

Enthousiast

Op basis van gesprekken met de GGD, politie, ouders en scholieren ontwikkelden de drie studenten een idee dat goed bij de doelgroep past: een serious game. Daarin kruipen de scholieren in de huid van een rechercheur en dienen ze de verzender van pikante foto’s te ontmaskeren. Bij de presentatie van het spel in juni was de politie Katwijk direct al enthousiast. ‘Dit gaat zeker een vervolg krijgen, de gemeente heeft al interesse getoond’, aldus politieagent Mark Jansen vorig jaar.

Dat vervolg is er nu ook gekomen. Op 17 januari jl. startte de politie Katwijk met de sexting-voorlichting op de Pieter Groenschool in Katwijk. Brugklassers speelden daar gezamenlijk het spel ‘Shitzooi’ en kwamen erachter wie de dader was. Zowel het Jeugdjournaal (link) als Hart van Nederland (link) waren op de school aanwezig en deden verslag.

Nieuwe leeromgeving

De implementatie van dit idee maakt wederom duidelijk hoe belangrijk de verbinding tussen studenten en samenleving is. De Honours Academy zoekt vanuit haar functie als proeftuin voor onderwijsinnovatie naar manieren waarop die verbinding kan worden gelegd. In de Honours Class Leren door Doen krijgen de studenten de kans om hun talenten in te zetten voor maatschappelijke vraagstukken en leren ze echt méér in een authentieke leeromgeving.

Deze week start een nieuwe editie van de Honours Class Leren door Doen, waarin studenten op zoek gaan naar oplossingen voor maatschappelijke problemen. De casussen zijn dit jaar wederom aangedragen door de Gemeente Leiden en de politie.

Op vrijdag 9 maart pitchen de studenten hun ideeën van 15 tot 17 uur in de Raadzaal van het Stadhuis en werken hun oplossingen daarna tot half juni verder uit.