Studenten presenteren oplossingen aan gemeente en politie

Negen honoursstudenten presenteerden vrijdag 16 juni hun maatschappelijke plannen aan hun opdrachtgevers: de Gemeente en politie Leiden. In de Honoursclass Leren door Doen leerden ze hoe je van probleem tot oplossing komt en op welke manier je dat vervolgens kunt presenteren. Meerdere ideeën krijgen een vervolg in de praktijk en dus was de samenwerking volgens zowel de studenten als de gemeente en de politie geslaagd.

De vorige bijeenkomst met de partners was tijdens de Dragons’ Den in maart, waar de studenten al advies kregen over de plannen die er toen waren. In de afgelopen maanden kregen ze vervolgens les over democratische waarden en konden ze met vragen terecht bij docenten Job Cohen, Marije van den Berg en Geerten Boogaard. “Job en Marije zijn onze geheime wapens”, legt Boogaard met een glimlach uit. “Job heeft echt iedereen als contact in zijn telefoon en Marije is altijd creatief en optimistisch.” Op die manier konden studenten – wanneer ze vastliepen – altijd bij de docenten terecht.

Studenten Yasmin (21), Marieke (20) en Sammy (21) hebben een voorlichting over de gevolgen van sexting ontwikkeld voor Katwijkse brugklassers. “Sexting is op dit moment het grootste veiligheidsprobleem in Katwijk”, legt Yasmin het probleem van pikante foto’s op sociale media uit. “We zijn erachter gekomen dat er veel betrokken instanties vooral hun eigen ding doen en dat het lastig is om erachter te komen of bepaalde voorlichting al gebeurt”, gaat Sammy in op het proces. Politieagent Mark Jansen (politie Katwijk) is enthousiast over de voorlichting die nu is ontwikkeld en schrijft mee. “Dit gaat zeker een vervolg krijgen, de gemeente heeft al interesse getoond.”

Gerard (22) deed onderzoek naar fietsendiefstal en is met de Gemeente Leiden in gesprek gegaan over het uitdelen van fietsregistratiekaartjes. “Daarmee heb je alle gegevens van je fiets bij de hand, zodat je altijd aangifte kunt doen.” Wethouder Paul Laudy (Openbare Ruimte) zit vooraan en is blij dat het Gerard gelukt is om het plan op de kaart te zetten. Met de contacten die Gerard nu bij de gemeente heeft gaat hij de komende maanden nog verder aan de slag om zijn plan echt in de praktijk te brengen.

“De serieuze resultaten zijn echt opvallend dit jaar”, reageert Boogaard na afloop. “Zowel de sexting-voorlichting als het fietsenplan krijgen misschien wel landelijk vervolg, dat schiet er echt uit.” Ook de presentaties van Lizanne (21) over geld in scholen en Malak (22), Noor (20) en Mandy (23) over brandveiligheid waren erg op de praktijk gericht. Toch gaat het niet alleen om het resultaat, besluit Job Cohen de bijeenkomst. “Dat jullie hier hebben geleerd focus aan te brengen in een onderzoek, daar kun je je leven lang nog plezier van hebben.”

(Tekst IJsbrand Terpstra. Foto's André van Haasteren)