Universiteit Leiden

nl en

Honours Class-studenten verdedigen maatschappelijke plannen

Negen Honours Class-studenten pitchten op drie maart hun plannen om de stad Leiden veiliger, transparanter en democratischer te maken. Een ‘Dragons Den’ met onder meer hoogleraar Job Cohen legde hen het vuur aan de schenen.

Het overkomt heel wat Nederlandse pubers: sexting. Ze sturen een naaktfoto naar een vriendje of vriendinnetje, die het vervolgens zonder hun toestemming weer verder verspreidt. Het kan tot een hoop schaamte leiden als al je klasgenootjes die foto zien. En in een enkel geval zelfs tot zelfmoord, zoals onlangs bij Onur (15) uit Enschede.

‘Dat moet stoppen’, zeggen Yasmin Stip, Sammy Wals en Marieke Koning. De drie studenten presenteerden op 3 maart een oplossing voor dit grote maatschappelijke probleem. Dat deden ze in de raadszaal van de gemeente Leiden. ‘Als we de GGD, de politie en de scholen beter met elkaar in contact brengen, kunnen we samen een preventieprogramma oprichten. Daarmee kunnen we dit soort tragische gevallen hopelijk voorkomen.’

Dragons Den

Het programma tegen sexting was slechts één van de vijf plannen die de tweede- en derdejaars Honours Class-studenten op 3 maart presenteerden om maatschappelijke dilemma’s in Leiden aan te pakken. Voordat de studenten de plannen gaan uitvoeren, werden deze tijdens deze ‘Dragons Den’ tegen het licht gehouden door een deskundig team. De ‘dragons’ waren dit jaar Job Cohen (bijzonder hoogleraar Gemeentekunde), Paul Laudy (wethouder Openbare Ruimte) en Marije van den Berg (specialist burgerinitiatieven en sociaal ondernemerschap).

Registreren

In de Honours Class ‘Leren door doen’ gaan de studenten aan de slag met uitdagingen die zijn aangedragen door belangrijke maatschappelijke spelers in Leiden. Zo vroeg de politie om een innovatieve oplossing voor de vele inbraken in studentenhuizen en fietsendiefstallen in Leiden. Student Gerard van der Klein gaat er de komende maanden onder meer voor zorgen dat fietsbezitters hun tweewielers vaker laten registreren. Dat vergroot immers de kans dat de fietsen op den duur weer worden teruggevonden. ‘Dat is toevallig mijn beleidsterrein, dus wij moeten nog maar eens doorpraten,’ reageert wethouder Laudy. ‘En als ik je één ding mag aanraden: maak vooral ook duidelijk aan de fietsers hoe jouw project ervoor zorgt dat je je fiets terugkrijgt. Veel mensen hebben het gevoel dat aangifte niet helpt.’

WhatsApp

Andere studenten gaan de hoge inbraakcijfers in studentenhuizen te lijf. Want als je ‘even een biertje gaat halen’ en het raam open laat staan, dan kan zomaar je laptop verdwenen zijn. ‘Met WhatsApp-groepen gaan wij ervoor zorgen dat studenten en wijkagenten elkaar op de hoogte houden,’ zegt Malak Al-Gawahiri, die dit project samen met Leonoor van Pelt en Mandy van der Walle oppakt. ‘Zo’n groep maakt de afstand tussen studenten en de politie kleiner, en het zorgt voor een wij-gevoel.’ Jurylid Marije van den Berg vindt het een mooi plan, maar ziet ook nog een aantal praktische haken en ogen die in de pilotfase moeten worden onderzocht. ‘Ik weet niet of je doel moet zijn om heterdaadjes te betrappen. Ik denk dat je je beter op preventie kunt richten, en dan liefst in bestaande WhatsApp-groepen.’

Praktijk

De komende twee maanden gaan de Honours-studenten hun projecten in de praktijk brengen.
De resultaten van alle projecten worden op 16 juni gepresenteerd, in een slotbijeenkomst van de Honours Class waarbij ook de Dragons de resultaten te zien krijgen. Voor de beoordeling wordt niet alleen gekeken naar de behaalde resultaten, maar ook naar wat de student van het project geleerd heeft; daarvoor schrijven de studenten aan het eind een reflectieverslag.

Studenten zullen bij het uitvoeren van het project ongetwijfeld ook tegen wat tegenslagen aanlopen. ‘Dat hoort er nu eenmaal bij, net als in het echte leven,’ zo sprak Job Cohen de studenten toe na afloop van de pitches. Of zoals studenten vorig jaar na afloop van de class opmerkten: ‘Ik heb hier life skills ontwikkeld’ en ‘Jammer van de tegenslagen, maar ik ben trots op wat er gedaan is’.