Ivar Pelt/NWO

Eveline Crone meest invloedrijke wetenschapsvrouw volgens OPZIJ

Drie Leidse wetenschappers staan in de Top 10 van invloedrijkste vrouwen op het gebied van wetenschap en onderwijs. Eveline Crone prijkt in deze lijst zelfs op nummer 1.

In haar Top 100 maakte maandblad OPZIJ bekend wie de meest invloedrijke vrouwen van het jaar 2017 waren. In de categorie onderwijs en wetenschap kwamen drie van de tien vrouwen van de Universiteit Leiden.

Eveline Crone, hoogleraar Neurocognitieve Ontwikkelingspsychologie

Ontving voor haar onderzoek naar de invloed van de hersenontwikkeling op pubergedrag dit jaar een Ammodo KNAW award en de Spinozapremie. Over het glazen plafond zei ze tegen De Kennis van Nu: ‘Ik ben er altijd doorheen gegaan. Ik kom het nog steeds tegen.’

Ionica Smeets, hoogleraar Wetenschapscommunicatie

Ze hoopt dat wetenschapscommunicatie de komende jaren een belangrijker onderdeel wordt van de universitaire wereld. ‘Universiteiten rekenen onderzoekers momenteel voornamelijk af op hun onderzoek en in mindere mate op hun onderwijs. Het zou mooi zijn als ook publieksactiviteiten zoals opiniestukken, columns en lezingen gezien worden als werktijd. Al die outreach is immers goed voor de zichtbaarheid van de universiteit als geheel.’