Joost Kok in Leidsch Dagblad over Dutch Sport Data Centre

Wetenschappers van de Universiteit Leiden werken samen met de schaatsploeg van Jac Orie om te bepalen welke mix van verschillende trainingen voorafgaand aan een wedstrijd het beste is om optimaal te presteren. Joost Kok, hoogleraar informatica: 'We willen dé hoofdstad van de sport data valley van Nederland worden'.

Nederland gaat komende zomer 27 medailles winnen tijdens de Olympische Spelen. Tenminste, dat heeft Infostrada berekend aan de hand van allerlei sportuitslagen. Het Nieuwegeinse Infostrada is één van de grootste sportdatabedrijven ter wereld. Het nieuwe Nederlandse Sport Data Centre werkt met onder andere de data van Infostrada voor hun wetenschappelijk onderzoek.

Het Sport Data Centre is een open samenwerkingsverband tussen de  Universiteit Leiden, het LUMC, de TU Delft en het sportinstituut AISS uit Amsterdam. 'We willen dé hoofdstad van de sport data valley van Nederland worden', zegt Joost Kok, hoogleraar Informatica aan de Universiteit Leiden.

Lees meer in Leidsch Dagblad

Het nieuwe centrum gaat zich richten op vijf deelonderwerpen: topsport, recreatiesport, para-sport en medische revalidatie, sporteconomie en – beleid en fraude detectie. Om relevante data te verkrijgen wordt samengewerkt met bijvoorbeeld Infostrada, maar ook sportinnovatielabs, andere universiteiten en professionele sportteams. ,,Nederland is goed in data science’’, zegt Kok. ,,Het is een combinatie van statistiek en informatica. We hebben hier een aantal toonaangevende bedrijven, bijvoorbeeld Infostrada. Dat verzamelt al heel lang alle mogelijke data op sportgebied. Daarnaast doen we hier enorme cohortstudies in bijvoorbeeld de gezondheidszorg.’’