Bloos je in het donker? Spraakmakend onderzoek in Ig Nobel Night

Waarom wormen astma bestrijden en sommige eenden necrofiel en homoseksueel zijn. In de Leidse Nacht van Kunst en Kennis op 20 september vindt ook de Nederlandse Ig Nobel Night plaats, een ode aan origineel onderzoek.

Wetenschapsfeest

De Ig Nobelprijs wordt jaarlijks in het theater van Harvard University uitgereikt aan tien onderzoekers die je ‘eerst laten lachen en daarna aan het denken zetten’. Deze internationale prijs is een initiatief van het tijdschrift Annals of Improbable Research dat origineel onderzoek wil stimuleren met als bijvangst: interesse in wetenschap aanwakkeren. De winnaars van dit jaar worden op 18 september bekend gemaakt. Een wetenschapsfeest dat Nature omschrijft als ‘arguably the highlight of the scientific calendar’.

Blozen

Twee dagen later blikt de Nederlandse Ig Nobel Night hier volop terug in de Leidse Nacht van Kunst en Kennis. In de foyer van de Stadsgehoorzaal zijn doorlopend filmbeelden te zien van de altijd enerverende Ig Nobel prijsceremonie en er zijn demonstraties van Ig Nobelproeven. Bioloog Kees Moeliker trapt de avond af met zijn lezing ‘Hoe win je een Ig Nobel?’ De bioloog won de prijs in 2003 met zijn onderzoek naar necrofiele homoseksualiteit bij eenden. Psycholoog Wolter Seuntjes presenteert zijn onderzoek waarin hij ontdekte of mensen in het donker blozen.

Ig Nobel battle

Presentator Menno Bentveld bespreekt drie van de nieuwe Ig Nobelwinnaars met wetenschapsjournalisten van de Volkskrant en NRC. Daarna begint Ig Nobel battle tussen zes (voormalig) Leidse wetenschappers: wie kan het best zijn of haar onderzoek in 24 seconden uitleggen en samenvatten in 7 woorden? Zo zal biomedicus Hermelijn Smits in sneltreinvaart verklaren waarom wormen astma kunnen bestrijden en bioloog Roeland Merks maakt duidelijk wat ontlasting ons vertelt over samenwerking.

De andere deelnemers zijn: wiskundige Ionica Smeets (ook bekend als ‘Wiskundemeisje’ en VPRO’s ‘Zomergast’), hoogleraar klassieke talen Ineke Sluiter, antropoloog Erik Bähre en kosmoloog Henk Hoekstra. Scheidsrechter is Michael Diederich, maar het publiek beslist wie de winnaar is. Wilt u ook jureren? Een kaartje voor de Nacht van Kunst & Kennis geeft toegang tot deze Nederlandse Ig Nobel Night in de Stadsgehoorzaal.

Op 20 september verandert Leiden tijdens de Nacht van Kunst en Kennis in één grote proeftuin. Het festival mixt wetenschap met theater, cabaret, kunst en muziek.

Een  toegangskaart kost in de voorverkoop 15 euro. Verkoopprijs op 20 september is 17,50 euro.
In de serie  Voorproeven van Nacht van Kunst en Kennis stellen we alvast een paar spraakmakende wetenschappers voor.

De Nacht van Kunst & Kennis is een initiatief van Leiden Marketing, Cultuurfonds Leiden en Museum De Lakenhal, in samenwerking met de Universiteit Leiden, het LUMC, Bio Science Park en de Leidse musea.

Volg deze nacht ook alvast via Twitter  #NKK14 @kunstenkennis en

Zie ook