Research and Politics; een open access tijdschrift over politieke wetenschap en bestuurskunde

Een nieuw internationaal, open-access tijdschrift op het terrein van politieke wetenschappen en bestuurskunde gaat van start: Research and Politics (R&P). Bernard Steunenberg, hoogleraar binnen het Instituut Bestuurskunde van Faculteit Campus Den Haag, is mede-initiatiefnemer en editor van dit blad.

R&P streeft naar de publicatie van de resultaten van vernieuwend onderzoek op het terrein van politieke wetenschappen, internationale betrekkingen, bestuurskunde en beleidsanalyse. Belangrijke kenmerken zijn een snelle en bondige publicatie van nieuwe inzichten aan een zo breed mogelijk publiek met behoud van de hoogste kwaliteitsnormen. Om dit te bereiken wordt een nieuw format geïntroduceerd: korte, toegankelijke artikelen die nieuwe bevindingen, inzichten of visie op lopende debatten binnen deze vakgebieden presenteren. Kwaliteit wordt door een strikte peer-review procedure gegarandeerd.

R&P wordt bovendien alleen online gepubliceerd. Dat biedt mogelijkheden om de bijdragen gelijktijdig met technische bijlagen, bewijzen en/of databestanden op de website te publiceren. Ook is R&P een open access tijdschrift. Dit betekent twee dingen. In de eerste plaats behouden auteurs de volledige rechten op hun werk. Zij kunnen zelf bepalen wat daarmee mag worden gedaan. In de tweede plaats heeft iedereen zonder abonnement toegang tot het tijdschrift.