Cursus | Training

Lezing: Soevereinen | Jelle van Buuren (VOL)

dinsdag 12 maart 2024
+ borrel vanaf 17.15 uur
Schouwburgstraat
Schouwburgstraat 2
2511 VA Den Haag
Depolarisatie

Bekijk ook: Workshop Inclusief Leiderschap voor depolarisatie

De lezing Soevereinen (Veiligheid) is vol. Lees meer over de workshop over Depolarisatie Diversiteit en Inclusie) van het Centre for Professional Learning: Klik hier

In Nederland komen ze de laatste tijd vaker in het nieuws; een diverse groep burgers die zichzelf ‘soeverein’ verklaren. Het is een fenomeen waar andere landen zoals de Verenigde Staten, Zweden en Duitsland al langer mee te maken hebben. Veel soevereinen geloven dat de wet- en regelgeving niet op hen van toepassing is. Zo schrijven zij zich uit bij het bevolkingsregister en stoppen met het betalen van belasting. Mensen die zich soeverein verklaren zijn er in alle lagen van de samenleving, maar een kenmerk is dat er vaak sprake is van schuldenproblematiek. Het gedachtegoed wordt ook wel beschouwd als een vorm van anti-institutioneel extremisme.

Wie is deze diverse groep mensen? Wat zijn hun drijfveren? Hoe ziet het narratief van de ‘soevereine burger’ eruit? Waar komt hun gedachtegoed vandaan? En in hoeverre ondermijnt deze beweging de democratische rechtstaat? Onderzoeker Jelle van Buuren gaat tijdens de lezing (inloop vanaf 15.15 uur, start om 15.30u) met ons in gesprek over deze en andere vragen rond burgers die zichzelf ‘soeverein’ verklaren.

VOL

Deze gratis lezing vindt plaats tijdens de Universiteit Leiden Academy Week, Helaas is aanmelden niet meer mogelijk, omdat de lezing vol zit.