Millennia oude irrigatietechnieken kunnen van de woestijn een groene oase maken

dinsdag 30 mei 2023
Online

Leiden is de stad van archeologie bij uitstek. De allereerste hoogleraar in de archeologie, Caspar Reuvens, was Leids! En ook nu, 200 jaar later, huisvest Leiden zowel de internationaal toonaangevende Faculteit der Archeologie als het beroemde Rijksmuseum van Oudheden.

Naar aanleiding van het succes van de Leidse Stellingen-lezingreeks van 2022 bundelen de twee erfgoedcentra opnieuw de krachten. Twee keer per maand is er een online lezing van één van onze vermaarde wetenschappers. Wat drijft hen in hun werk? Met prikkelende stellingen en mooie verhalen nemen zij u mee in de wereld van de archeoloog.

Lezing 30 mei: dr. Mark Driessen

Stelling: Millennia oude irrigatietechnieken kunnen van de woestijn een groene oase maken

De toegang tot schoon water is één van de grootste uitdagingen van de 21e eeuw. Wereldwijd zijn wetenschappers uit verschillende disciplines op zoek naar oplossingen voor dit groeiende probleem. In droge gebieden blijkt maar liefst 90% van de spaarzame neerslag verloren te gaan voor de landbouw. In de oudheid stonden mensen voor vergelijkbare uitdagingen. Rond de antieke stad Petra (Jordanië) was men in staat de woestijn om te toveren in groene oases. Hoe heeft men dit gedaan en kunnen wij hiervan leren?

Aanmelden kan via de website van het Rijksmuseum van Oudheden.

Meld je aan!