Alumni-activiteit

Merlijnlezing: De laatste koloniale oorlog, 1945-1949. De Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog, Nederlands extreem geweld, hedendaagse debatten.

woensdag 14 december 2022
Serie
Leids Historisch Dispuut Merlijn
Lipsius
Cleveringaplaats 1
2311 BD Leiden
Zaal
228

Voor 2022 heeft LHD Merlijn gekozen voor het jaarthema: ‘De dekolonisatie van Indonesië’. Eerdere lezingen in deze reeks waren van o.a. Fridus Steijlen en Onno Sinke.

Op woensdag 14 december wordt de vijfde en afsluitende lezing gegeven door Prof.dr. Gert Oostindie, Emeritus hoogleraar Koloniale en postkoloniale geschiedenis van de Universiteit Leiden en voormalig directeur van het KITLV/Royal Netherlands Institute of Southeast Asian and Caribbean Studies.

Over de lezing

De laatste koloniale oorlog, 1945-1949

In deze lezing verweeft Gert Oostindie twee lijnen: enerzijds de (voor)geschiedenis van de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog, anderzijds de historiografische, maatschappelijke en politieke debatten over deze oorlog. Hij doet dit mede op basis van zijn ervaringen als een van de onderzoeksleiders van het door de Nederlandse overheid gefinancierde onderzoeksprogramma ‘Onafhankelijkheid, Dekolonisatie, Geweld en Oorlog in Indonesië, 1945-1950’. De belangrijkste resultaten van dit onderzoek werden begin 2022 samengevat in Over de grens. Nederlands extreem geweld in de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog, 1945-1949.

Over de spreker

Gert Oostindie is emeritus hoogleraar Koloniale en Postkoloniale Geschiedenis aan de Universiteit Leiden en was tot eind 2021 directeur van het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde (KITLV-KNAW). Hij publiceerde zo’n dertig boeken over de koloniale en postkoloniale geschiedenis van Nederland, waaronder Postkoloniaal Nederland. Vijfenzestig jaar vergeten, herdenken, verdringen (2010), Soldaat in Indonesië, 1945-1950. Getuigenissen van een oorlog aan de verkeerde kant van de geschiedenis (2015) en Over de grens. Nederlands extreem geweld in de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog, 1945-1949 (et al, 2022).

Meer informatie en aanmelden

U kunt zich hieronder aanmelden voor de livestream. De zaal is helaas al volgeboekt.

Voor in de agenda

25 januari 2023: Merlijnlezing door Peter Hoppenbrouwers: Stormruiters. Stepperijken in de wereldgeschiedenis
1 maart 2023: Merlijnlezing door Frans Blom: Wat de mensen willen. Een nieuwe kijk op theatermakers in de Amsterdamse Schouwburg van de 17e eeuw

Aanmelden voor de livestream