Alumni-activiteit

Cleveringaplaats 1
2311 BD Leiden
Zaal
003 (let op: zaalwisseling; deze lezing was eerder gepland in 148) en via Livestream (zie hieronder)

Voor 2022 heeft LHD Merlijn gekozen voor het jaarthema: ‘De dekolonisatie van Indonesië’.

Op woensdag 2 november om 20.00u wordt de vierde lezing gegeven door Prof.dr. Fridus Steijlen, senior-onderzoeker bij het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde (KITLV) en hoogleraar Molukse Migratie en Cultuur in Comparatief Perspectief aan de Vrije Universiteit te Amsterdam.

Bekijk hier op 2 november vanaf 20.00u de livestream van deze lezing.

Over de lezing

Molukkers in Nederland, een geschiedenis van uitersten

In zijn lezing zal Fridus Steijlen de lange lijnen van de Molukse geschiedenis schetsen. Vanaf de periode dat de Verenigde Oost-Indische Compagnie in de Molukken op zoek ging naar kruidnagels en nootmuskaat, via de rekrutering van Molukkers voor het Koninklijk Nederlands Indisch Leger (KNIL) tot en met de overkomst van Molukkers naar Nederland en het op meerdere momenten conflicterende integratieproces van Molukkers in Nederland. Uit de lezing zal duidelijk blijken hoezeer het een geschiedenis van uitersten was: als loyale bondgenoten in de dekolonisatieoorlog werden de Molukkers in Nederland afgedankt en leidde hun politieke idealen tot gewelddadige acties in de jaren zeventig. Belangrijke slotvraag die in de lezing wordt gesteld is natuurlijk hoe de situatie van Molukkers in Nederland op het moment is. Tijdens de lezing zal Steijlen ook ingaan op recente ontwikkelingen rond de herdenking van 70 jaar Molukkers in Nederland en vrijstelling van grafrechten voor de eerste generatie.

Over de spreker

Prof. dr. Fridus Steijlen is emeritus senioronderzoeker bij het KITLV (Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde) en bijzonder hoogleraar Molukse migratie en cultuur in comparatief perspectief aan de Vrije Universiteit.

Meer informatie en aanmelden

Deze lezing vindt zowel op locatie plaats (Lipsius, zaal 148) als online. Aanmelden om fysiek bij de lezing aanwezig te zijn is voor Merlijnleden niet nodig. Alle overige belangstellenden kunnen zich via de button hieronder aanmelden om de lezing fysiek of online bij te wonen.

Aanmelden voor deze lezing (fysiek of online)

Ik meld me graag aan