Alumni-activiteit

Merlijnlezing: Wat de mensen willen. Een nieuwe kijk op theatermakers in de Amsterdamse Schouwburg van de 17e eeuw

woensdag 1 maart 2023
Serie
Leids Historisch Dispuut Merlijn
Lipsius
Cleveringaplaats 1
2311 BD Leiden
Zaal
1.23 en online

Over de lezing

Wat de mensen willen. Een nieuwe kijk op theatermakers in de Amsterdamse Schouwburg van de 17e eeuw

De spreker heeft net als u lange tijd geleefd in de veronderstelling dat de Nederlandse theatergeschiedenis van de 17e eeuw het verhaal is van toneelschrijvers als Bredero, Hooft, Coster en Vondel. Canonieke standbeelden. Recent onderzoek naar programmering, bezoekersaantallen en productieketens wijst op een veel dynamischer cultureel bedrijf. Vondel was goed, maar onder de bezoekers van de Schouwburg was hij minder populair dan Spaanse publieksschrijvers als Lope de Vega of Calderón. Kennis en bewerking van Europese theatertradities waren essentieel voor het lokale repertoire. Het onwankelbare gezag van de Oudheid kwam tot wankelen door de populaire gruwelopvoeringen, snelle decorwisselingen en metamorfoses in de stukken van theaterdirecteur Jan Vos. In een felle concurrentieslag kaapten Schouwburg en reizende gezelschappen elkaars 'spelende maats' weg als voetbalsterren. En, eenmaal toegelaten op het publieke toneel, werden actrices onmisbare publiekstrekkers die vaak beter betaald kregen dan mannelijke collega's. De lezing zet het volle licht op de zakelijke en artistieke dynamiek in het theater van de zeventiende eeuw.

Over de spreker

Frans Blom (Universiteit van Amsterdam) is hoofdredacteur van de online-theaterdatabase ONSTAGE en schreef het veelgeprezen 'Podium van Europa. Creativiteit en ondernemen in de Amsterdamse Schouwburg van de zeventiende eeuw' (A'dam: Querido, 2021).

'Podium van Europa is een begeesterend boek over de pioniersjaren van Amsterdamse Schouwburg. Bevlogen beschrijft cultuurhistoricus Frans Blom het ontstaan van de Amsterdamse Schouwburg. Hij laat zijn lezers het theater meebeleven en toont hoe het zich telkens aanpast aan de tijd.' ★★★★☆ - De Volkskrant

Via de link hieronder kunt u deze lezing terugkijken.
Merlijnlezing Frans Blom