Festival | NWA wetenschapsfestival voor jongeren

vrijdag 6 mei 2022

Franeker

Het Sociale Lab op Expeditie-Next

Hoofdvraag: Waarom heb je anderen nodig om je goed te voelen?
Hoofddoel: We willen kinderen tijdens Expeditie-Next op een interactieve manier over ons onderzoek laten leren, onze onderzoeksmethoden ervaren en vooral laten zien hoe ze ons onderzoek kunnen linken aan hun dagelijks leven. We kunnen hen hiermee handvatten geven om hun eigen toekomst positief te stimuleren.

Hoe gaan we dat doel bereiken?

Vanuit het L-CID project gaan we het volgende met de kinderen uitvoeren om het bovenstaande doel te bereiken:

Titel: “Dans je brein in Sync!”

Doel: We willen kinderen laten ervaren dat het synchroniseren van bewegingen – zoals met elkaar dansen – de interactie en het plezier tussen hen kan bevorderen. Dit komt omdat zowel hersengebieden in het motor netwerk als in het affectieve netwerk gestimuleerd worden als mensen tegelijk bewegen op de beat van muziek. We willen de kinderen op deze manier meegeven welke breingebieden betrokken zijn tijdens het synchroniseren van hun bewegingen, hoe de hersenen getraind kunnen worden, en hoe het mogelijk sociale interactie kan bevorderen.

Wat we gaan doen: Met behulp van een dans – onder begeleiding van een professionele danser - gaan de kinderen zo synchroon mogelijk proberen te bewegen. Tegelijk zien ze een brein in een bak water liggen die steeds meer wordt gevuld met water naarmate er meer kinderen synchroon met elkaar dansen op de muziek. Op deze manier zien ze dat het brein getraind kan worden door middel van oefening. Als het brein helemaal is gevuld winnen ze de challenge! Daarnaast laten we op een groot bord zien welke hersengebieden allemaal betrokken zijn bij het bewegen op muziek en leggen wij de kinderen meer uit over hoe de hersenen werken.

L-CID onderzoek

Met de L-CID tweelingstudie doen wij momenteel onderzoek naar individuele verschillen in structurele brein ontwikkeling in het affectieve en motor netwerk in kinderen tussen de 7 en 14 jaar en of bepaalde hersenpatronen gerelateerd zijn aan sensorimotor synchronisatie - een belangrijk onderdeel van muzikaal vermogen. Met dit onderzoek kunnen we bekijken of de kindertijd een gevoelige periode is voor brein plasticiteit waarin een positieve omgevingsfactor, zoals muziek vermogen, mogelijk invloed kan hebben op de breinontwikkeling van kinderen. Omdat we tweelingen meten kunnen we ook kijken in hoeverre de relatie tussen brein ontwikkeling en muziek vermogen wordt beïnvloed door talent of oefening.

Sociaal SYNC Lab