Universiteit Leiden

nl en

Onderzoeksproject

Leerlijn Suïcidepreventievaardigheden: van onbewust onbekwaam naar bewust bekwaam

Een doorlopende leerlijn suïcidepreventie biedt psychologiestudenten essentiële kennis en vaardigheden om suïcidaliteit effectief te herkennen en het gesprek erover aan te gaan.

Looptijd
2021 - 2025
Contact
Joanne Mouthaan
Financiering
Grassroots & Grass shoots subsidie Grassroots & Grass shoots subsidie
Landelijke Agenda Suïcidepreventie 2021-2025 Landelijke Agenda Suïcidepreventie 2021-2025
Partners

113 Zelfmoordpreventie, RINO-groep Utrecht

Wetenschappelijke achtergrond

Zelfmoordpreventie is een urgent onderwerp binnen de geestelijke gezondheidszorg en staat hoog op de agenda van beleidsmakers en onderzoekers. Toch ontbreekt structurele aandacht voor dit thema in de curricula van medische en psychologische opleidingen in Nederland. Uit onderzoek blijkt dat gerichte training van zorgprofessionals effectief is in het verminderen van suïcides. Studies tonen aan dat het bespreken van suïcidale gedachten juist een gevoel van opluchting en openheid kan creëren bij cliënten, wat leidt tot snellere en betere zorg.

Het #ZEPPELIN-onderzoek, uitgevoerd door het Instituut Psychologie in samenwerking met 113 Zelfmoordpreventie en RINO-groep, heeft inzicht verschaft in de kennis, attitudes en vaardigheden van studenten in de GGZ-opleidingen. De resultaten tonen aan dat studenten van alle opleidingsniveaus positief staan tegenover het leren van suïcidepreventievaardigheden en gemotiveerd zijn om hierin te worden opgeleid.

Door middel van e-learningmodules en klassikaal lesmateriaal wordt een doorlopende leerlijn gecreëerd die studenten van bachelor tot postmaster voorbereidt op het omgaan met suïcidaliteit. Daarnaast onderzoeken we innovatieve initiatieven, zoals de ontwikkeling van een AI-chatbot, om vaardigheden zoals het aangaan van het gesprek over suïcidaliteit te oefenen.

 

Onderzoeksdoelen

Doelen van de leerlijn suïcidepreventievaardigheden

  1. Inzicht verkrijgen in kennis, attitudes en competenties: Het #ZEPPELIN-onderzoek brengt de huidige staat van suïcidepreventievaardigheden onder studenten in kaart.
  2. Ontwikkeling van een doorlopende leerlijn: Binnen dit project wordt gestreefd naar structurele inbedding van suïcidepreventie in het psychologieonderwijs, van bachelor tot postmaster.
  3. Evaluatie van innovatieve tools: Onderzoeken of een blended leerlijn suïcidepreventievaardigheden effectief is in het verbeteren van kennis en vaardigheden in suïcidepreventie van psychologiestudenten; onderzoeken of een AI-chatbot bijdraagt aan het trainen van suïcidepreventievaardigheden.
  4. Impact op patiëntenzorg: Nagaan of structurele onderwijsinbedding leidt tot betere zorg voor cliënten met suïcidaliteit.
  5. Landelijke verspreiding: Het implementeren van de leerlijn op alle Nederlandse universiteiten en postmasteropleidingen.

Onderzoeksopzet en methoden

Het project combineert kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden, waaronder vragenlijsten, focusgroepen en interviews met studenten en professionals. Het #ZEPPELIN-onderzoek dient als pilotstudie om de basiskennis en attitudes van studenten te meten.

Methoden

  1. E-learningmodules: Ontwikkeling en implementatie van blended lesmateriaal gericht op suïcidepreventie.
  2. AI-chatbot: Testen of een AI chatbot de gespreksvaardigheden van studenten vast kan stellen en of een AI chatbot bijdraagt aan het oefenen van gespreksvaardigheden voor suïcidepreventie.
  3. Focusgroepen: Evaluatie van de e-learningmodules en AI-chatbot door studenten.
  4. Data-analyse: Analyse van de impact van de leerlijn op kennis, vaardigheden en attitudes van studenten.

Strategische speerpunten

​​​​​​​Translational: Toepassing van academische kennis in praktische zorg.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.