Universiteit Leiden

nl en

Onderzoeksproject

Perspectief op het proces en de uitkomst van perspectiefbepaling

Hoe bepalen we het perspectief van uithuisgeplaatste kinderen op een valide, betrouwbare, navolgbare en transparante manier – sámen met ouders en jeugdigen?

Looptijd
2025 - 2026
Contact
Anouk Goemans
Financiering
BREN ZH BREN ZH
Partners

BREN ZH

Kinderen hebben het recht om thuis bij hun ouders op te groeien. Soms spelen er echter problemen in of rond het gezin die voor veel stress zorgen en waardoor thuis opgroeien te onveilig of schadelijk is voor kinderen. Dan is een uithuisplaatsing helaas onvermijdelijk. Jaarlijks worden in Nederland bijna tienduizend kinderen gedwongen uit huis geplaatst. In zulke situaties is het doel altijd om kinderen terug naar huis te laten keren, mits dat veilig en haalbaar is. De vraag waar een kind het beste kan opgroeien – thuis of ergens anders – staat centraal in het proces van perspectiefbepaling. Dit proces is vaak emotioneel zwaar en onzeker voor kinderen, ouders én professionals. Ondanks de enorme impact van de perspectiefbepaling is er nog weinig kennis en onderbouwing over de manier waarop dit momenteel gebeurt en is er geen eenduidigheid in de uitvoering.

De onderzoeksvraag in het onderzoek luidt dan ook: “Hoe bepalen we het perspectief van uithuisgeplaatste kinderen op een valide, betrouwbare, navolgbare en transparante manier – sámen met ouders en jeugdigen?”

Het project bestaat uit drie deelstudies:

  1. Ervaringsdeskundigen delen hun inzichten over perspectiefbepaling.
  2. Een literatuuronderzoek brengt bestaande kennis en methoden in kaart.
  3. Interviews met jeugdzorginstellingen en hulpverleners geven inzicht in de huidige praktijk.

De resultaten zullen bijdragen aan de professionalisering van betrokken professionals in de jeugdzorg. Daarnaast vormen ze de basis voor de ontwikkeling van een nieuwe werkwijze voor perspectiefbepaling.

Het project is gestart in het najaar van 2025, en loopt tot eind 2026.

Het doel van dit onderzoek is om te komen tot een verbeterde en eenduidige werkwijze rondom perspectiefbepaling voor kinderen en gezinnen. Bevindingen van dit onderzoek zullen vertaald en toepasbaar gemaakt worden ten behoeve van deskundigheidsbevordering en professionalisering van betrokken professionals op het gebied van perspectiefbepaling. Dit onderzoek leidt tevens tot onmisbare input voor de volgende stap in de ontwikkeling en het onderzoek naar betere perspectiefbepaling, namelijk het ontwerpen van een nieuwe methode / werkwijze voor perspectiefbepaling en het onderzoeken hiervan.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.