Onderzoeksproject

The Policy of ‘Total Peace’ in Colombia: Challenges and Opportunities

Dit project brengt het beleid van ‘Paz Total’ (Totale Vrede) en de lopende vredesonderhandelingen tussen gewapende niet-statelijke groeperingen en de regering van Colombia onder het presidentschap van Gustavo Petro (2022-2026) in kaart.

Looptijd
2023 - 2026
Zakia Shiraz
Financiering
Universidad ICESI, Colombia Universidad ICESI, Colombia

De verkiezingsoverwinning van de eerste uitgesproken linkse president van Colombia, Gustavo Petro, in 2022 betekende het begin van een nieuwe reeks vredesonderhandelingen met gewapende groeperingen in de lange geschiedenis van interne conflicten in het land. Het beleid van ‘Paz Total’ (Totale Vrede) was een centrale pijler van Petro’s verkiezingscampagne en zijn huidige regering.

Het belangrijkste kenmerk van dit beleid en de daaropvolgende wetgeving (Wet 418 van Paz Total) is dat het een wettelijk kader schept voor de regering om de onderhandelingen met opstandelingen uit te breiden tot criminele organisaties. Wat zijn de gevolgen van dit beleid voor de veiligheid in Colombia, en wat zijn de uitdagingen en kansen voor vrede?

Afbeelding: Ministerie van Binnenlandse Zaken van Colombia