Publicatie

Sex effects on development of brain structure and executive functions: Greater variance than mean effects

In dit onderzoek wordt hersenontwikkeling voor het eerst direct gelinkt aan sekseverschillen en schoolprestatie. De resultaten ontkrachten de mythe dat jongens achterlopen in hersenontwikkeling.

Lara Wierenga, Marieke Bos, Fabienne van Rossenberg, & Eveline Crone
15 februari 2019
Journal of Cognitive Neuroscience, in press

Om te ontdekken of jongens achterlopen in hersenontwikkeling op meisjes toetsten de onderzoekers 217 jongens en meisjes tussen de 8 en 29 jaar. Ze volgden hen gedurende vijf jaar en bekeken in die periode een aantal keren de structuur van hun hersenen met een MRI scanner. Daarnaast verrichtten de deelnemers taken uit de schooldomeinen, zoals een lees-taak en een taak waarbij ze getallen moesten onthouden. Die schoolprestaties zijn vaak verschillend tussen jongens en meisjes.

Uit het onderzoek bleek dat de hersenontwikkeling bij jongens en meisjes zeer vergelijkbaar is. Er was ook geen bewijs dat verschillen in de structuur van de hersenen de verschillen in schoolprestaties tussen jongens en meisjes kunnen verklaren. Wel zijn er meer verschillen in tempo tussen jongens dan tussen meisjes; er zijn meer jongens met een vertraagde of versnelde hersenontwikkeling dan meisjes.