Publicatie

De onzichtbare hand van de leerkracht

Sociale relaties van leerlingen zijn belangrijk. Zeker bij leerlingen met probleemgedrag. Wat kan je hier als leerkracht in betekenen via je dagelijkse omgang met leerlingen? Veel, blijkt uit een meta-analyse van Hinke Endedijk. Bijna 300 studies over leerkracht-leerling en peer relaties heeft Endedijk voor deze studie geanalyseerd.

Hinke Endedijk
15 juli 2022
Lees de publicatie

Hoe een leerkracht omgaat met een leerling, bepaalt mee hoe deze leerling in de groep ligt. Met name via negatieve interacties, zoals correcties of conflicten. Dit is vooral zo voor leerlingen met druk of opstandig gedrag. Leerkrachten hebben met deze leerlingen meer negatieve interacties.

Klasgenoten vinden het vooral belangrijk hoe aardig en behulpzaam een leerling is. Negatieve interacties van leerkrachten met leerlingen met druk of opstandig gedrag vestigen echter wel de aandacht van klasgenoten op een negatieve manier op deze leerling. Hierdoor zullen klasgenoten deze leerling juist minder aardig gaan vinden.

Het lijkt dus heel belangrijk hoe een leerkracht gedrag framed, juist voor leerlingen met druk of opstandig gedrag. Daarbij is het belangrijk dat leerkrachten niet negatief op probleemgedrag reageren - en daarmee op de leerling - maar het gedrag juist neutraal of zelfs positief framen. Dit kan bijvoorbeeld door gedragsalternatieven te bieden, een geheim teken af te spreken of met een grapje te werken.

Zo tonen leerkrachten dat ze positief tegenover een leerling staan, helpen het gedrag te reguleren en de leerling te ondersteunen in positieve sociale relaties. Als het leerkrachten lukt om negatieve interacties om te draaien in iets positiefs werkt dat voor zowel leerling als leerkracht fijner!