Publicatie

Aanvankelijk en gevorderd rekenen in groep 3, 4 en 5

In groep 3, 4 en 5 staat de ontwikkeling van concreet, handelend rekenen naar abstract, formeel rekenen centraal. Hoe slaan leerlingen die brug? En wat maakt het reken-wiskundeonderwijs effectief?

Marian Hickendorff
04 april 2023
Aanvankelijk en gevorderd rekenen in groep 3, 4 en 5

"Er is niet één juiste of beste manier om leerlingen te leren rekenen, zo blijkt uit verschillende overzichtsstudies. Wel weten we dat de leraar het verschil maakt. Het gaat om hoe de leraar de dagelijkse lespraktijk vormgeeft: hoe hij of zij een rijk repertoire van technieken inzet om aan te sluiten op wat leerlingen nodig hebben."the

Lees het artikel "Aanvankelijk en gevorderd rekenen in groep 3, 4 en 5" van Marian Hickendorff - een bijdrage aan de nieuwe themapagina over rekenen in groep 3, 4 en 5 van Onderwijskennis.nl.