Verdieping Bewaken en Beveiligen editie februari 2024

De ‘Verdieping Bewaken en Beveiligen’ brengt verdieping aan op actuele gebeurtenissen en ontwikkelingen gerelateerd aan het stelsel Bewaken en Beveiligen.

Auteur
David Sander, Jan Crijns, Marianne Lochs, Paul Dekker, Roy Hofkamp, Jaap Bouwmeester, Jeroen van Rest, Bart Sander en NCTV
01 februari 2024
Lees het volledige rapport hier

In deze editie (februari, 2024) van de Verdieping worden er verschillende onderwerpen besproken. Onderzoek van Universiteit Leiden werpt licht op de verstrekkende gevolgen van de kroongetuigenregeling, inclusief de mogelijke uitbreiding hiervan, voor de veiligheid en dagelijkse praktijk van advocaten. De afdeling Analyse Nationale Veiligheid van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) reflecteert op het verhoogde dreigingsniveau voor terrorisme en de implicaties hiervan voor bewakings- en beveiligingsmaatregelen.

Paul Dekker helpt de lezer grip te krijgen op het spook van de polarisatie: Wat is polarisatie? Hoe groot is de polarisatie in Nederland écht? En wanneer leidt polarisatie tot (politiek) geweld? Roy Hofkamp reflecteert kritisch op verantwoordelijkheidsverdeling binnen het domein van bewaken en beveiligen in binnen- en buitenland. Ipsos-onderzoek onthult een versnelde toename van agressie en geweld tegen lokale politici, wat potentiële impact heeft op het politieke landschap. En ten slotte: TNO-onderzoek opent deuren naar nieuwe mogelijkheden voor flexibele bewaking en beveiliging, waarbij adaptieve methoden worden verkend via vooruitgang in informatieduiding, -deling en cameratoezicht.

De Verdieping Bewaken en Beveiligen brengt verdieping aan op actuele gebeurtenissen en ontwikkelingen gerelateerd aan het stelsel Bewaken en Beveiligen. Deze Verdieping wordt aangeboden aan experts die werkzaam zijn bij de stelselpartners en de ketenpartners van het stelsel. Daarnaast wordt dit product aangeboden aan geïnteresseerden in een bredere kring rond het stelsel, waaronder academici, journalisten en politici.