Kinderen met leer- en gedragsproblemen in het onderwijs (MSc)
Studieprogramma
Het onderwijsprogramma van de masterspecialisatie Kinderen met Leer- en Gedragsproblemen in het Onderwijs bevat drie inhoudelijke vakken over de volgende onderwerpen:
Het onderwijsprogramma van de masterspecialisatie bevat 3 inhoudelijke vakken over de volgende onderwerpen:
- Kinderen met speciale onderwijsbehoeften. Je doet uitgebreide kennis over de cognitieve en neuropsychologische processen op die plaats vinden bij kinderen met leer- en gedragsproblemen. Je leert verschillende problemen te identificeren en hoe deze binnen het onderwijs behandeld moeten worden.
- Klinische vaardigheden (diagnostiek en behandeling). Je krijgt inzicht in het wetenschappelijke en cyclische karakter van het proces van diagnostiek en behandeling.
- Learning and ongoing evaluation of learning: een introductie in Curriculum-Based Measurement (CBM). CBM is een methode die gebruikt wordt om de effecten van verschillende didactische programma’s op het leerproces van kinderen met leer- en gedragsproblemen systematisch te evalueren en leerkrachten te helpen effectieve individuele programma’s voor deze leerlingen te ontwikkelen.
Daarnaast word je getraind in methoden en technieken van onderzoek.
Stage als essentieel onderdeel van jouw master
Een belangrijk onderdeel van de masterspecialisatie is de stage. Dit is dé kans om wetenschappelijke kennis en academische vaardigheden toe te passen in een realistische werksituatie, en om zelfstandig en verantwoordelijk te functioneren binnen een organisatie.
Het vinden van een geschikte stageplaats is een proces waar je zelf verantwoordelijk voor bent. Omdat dit niet altijd eenvoudig is, is het belangrijk om op tijd te bedenken waar je stage zou willen lopen. Begin daarom minstens een half jaar voor aanvang van de stage met solliciteren, zodat je voldoende tijd hebt om een passende plek te vinden.
Let er daarbij op dat veel stageplekken meer uren vragen dan binnen de opleiding strikt noodzakelijk is. Het is dus verstandig om rekening te houden met mogelijke uitloop. Tegelijkertijd zijn er zeker ook stageplekken waar het mogelijk is om rond het minimum aantal uren te blijven. Een goede voorbereiding helpt je om een stage te vinden die past bij jouw mogelijkheden en ambities.
Masterproject
Wij vinden het belangrijk dat je tijdens het masterproject de mogelijkheid hebt om je onderzoeksvaardigheden te ontwikkelen en te verfijnen. Het specifieke onderwerp van je project hoeft daarbij niet direct verbonden te zijn aan je specialisatie. Je onderzoeksvraag valt natuurlijk binnen het uitgebreide veld van Education and Child Studies. We verwachten dat onze studenten ook deze brede interesse met ons delen. Wat voor ons centraal staat, is dat je leert hoe het onderzoeksproces in elkaar zit en dat je jezelf uitdaagt om nieuwe inzichten en kennis op te doen. Studenten kunnen uit meerdere projecten kiezen en wij doen ons best om studenten zoveel mogelijk bij hun topkeuzes te plaatsen. Bij welk project je ook ingedeeld bent, wij ondersteunen je in je leerproces. Zie je tegen het proces op? Bij het vak Practice of empirical research word je goed voorbereid. Daarnaast zijn er binnen de Universiteit nog verschillende hulpbronnen beschikbaar.
NVO-registratie
De Leidse masterspecialisatie Kinderen met Leer- en Gedragsproblemen in het Onderwijs voldoet, in combinatie met de Leidse Bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen – specialisatie Orthopedagogiek of Leerproblemen, aan alle eisen die gesteld worden door de Nederlandse Vereniging van Pedagogen en Onderwijskundigen (NVO) voor de registratie Basis-Orthopedagoog. Ook is het mogelijk de NVO Basisaantekening diagnostiek te behalen.
Als je elders een universitaire bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen hebt behaald, kun je, soms na het behalen van een of enkele extra vakken, ook in aanmerking komen voor de klinische NVO-registraties.
Starten in februari
Starten in februari
We raden aan om in september te starten met de master, omdat je in dat semester de voorbereidende vakken voor de stage en het master volgt. Als je toch de MSc in februari wilt starten, dan stroom je in het tweede gedeelte van ons programma. Je begint dan direct met het masterproject. Je kunt echter niet direct starten met een klinische stage, omdat je daar de voorbereiding voor mist. Dit betekent dat je sowieso langer dan een jaar over de master doet.