Liberal Arts and Sciences: Global Challenges (BA/BSc) - Leiden University College
Opbouw van de opleiding
Bij LUC The Hague stel je je eigen curriculum (vakkenpakket) samen rond de afstudeerrichting van jouw keuze: je major. Een centraal thema in de studie blijft Global Challenges; in iedere major houd je je bezig met uitdagingen in de echte wereld, en je leert hoe je deze beter kunt begrijpen.
Het Curriculum
De opleiding bestaat uit een aantal componenten:
- Vakken over Global Challenges, waarin je verschillende uitdagingen bestudeert, een beeld krijgt van hoe complex ze zijn en hoe ze met elkaar samenhangen.
- Verplichte vakken waarin je een goede basis legt voor je universitaire studie, zoals statistiek of academisch schrijven.
- Vakken in jouw major, je specialisatie.
- Global Citizenship-vakken, die gericht zijn op communicatie met andere culturen en reflectie op je eigen doelen en ambities.
- Vrije keuze. Je kan een minor volgen (dat wil zeggen: een aantal vakken buiten je specialisatie), een semester naar het buitenland om te studeren bij één van onze partner-universiteiten, of je kan een deeltijd-stage doen om alvast wat werkervaring op te doen.
In het eerste jaar wordt een goede basis gelegd, waar je jouw universitaire studie verder op gaat bouwen. Het eerste jaar bestaat daarom uit voornamelijk verplichte vakken, ookal is er dan ook ruimte voor vrije keuze. Aan het eind van jaar 1 kies je je jouw major. Je hebt daarbinnen nog de mogelijkheid om een specialisatie te kiezen en ook ben je vrij om te bepalen wanneer je Global Citizenship-vakken wilt volgen. Als je een semester in het buitenland wilt studeren doe je dat in het eerste semester van het derde jaar. Hieronder vind je meer informatie over de opbouw van de studie.
Jaar 1
In je eerste jaar volg je vakken waarin je meer leert over wat iets een global challenge maakt, hoe ze met elkaar samenhangen en wat het zo complex maakt om ze op te lossen. Doordat deze vakken worden gegeven door meerdere docenten met verschillende expertise, krijg je een heel interessant beeld van hoe verschillende disciplines naar de wereld kijken. Doordat je met verschillende manieren van denken in contact komt, krijg je een beter beeldl van welke specialisatie bij jou past.
Daarnaast volg je een aantal basisvakken die helpen bij de overgang van de middelbare school naar de universiteit. Zo leer je hoe je academisch moet schrijven, presenteren, en argumenteren.
Een korte toelichting op "Dutch Language and History": studenten die geen Nederlands spreken maken hier kennis met de Nederlandse taal en onze cultuur en geschiedenis. Dit helpt ze bij het integreren of connecties zoeken met/in de stad Den Haag. Als Nederlandstalige student heb je hier ook baat bij, maar je krijgt uiteraard geen basisles Nederlands. Voor Nederlandse studenten bieden we een alternatief taalaanbod aan, dat jou helpt in je professionele ontwikkeling.
De overgebleven ruimte mag je zelf invullen. Je kunt kiezen voor een keuzevak dat hoort bij de major die je misschien wilt gaan volgen, maar je kan ook juist een keuzevak uit een totaal andere discipline volgen om te kijken of dat iets voor je is.
LUC gebruikt een blokkensysteem. Ieder jaar bestaat uit 4 blokken van 8 weken. Sommige vakken duren een heel semester (2 blokken). In het midden van ieder blok is een tentamenweek ("reading week") en een vakantie van 1 week.
Jaar 2
Aan het eind van jaar 1 beslis je in welke richting je je graag wilt specialiseren. LUC biedt 6 specialisaties aan: de majors. Iedere major heeft een aantal verplichte vakken waarin de basis voor je afstudeerrichting wordt gelegd. De rest van de vakken liggen binnen het vakgebied van je major, maar kies je zelf.
In je tweede jaar volg je het vak "Global Citizenship" (zie onderstaand kopje ‘Global Citizenship’) en doe je een aantal vrije keuzevakken. Wil je graag in het derde jaar een semester naar het buitenland? Dan zal het tweede jaar vooral bestaan uit vakken van jouw major. Je vrije keuzeruimte wordt dan namelijk ingevuld door je exchange semester. Als je niet naar het buitenland gaat, is er uiteraard wat meer ruimte voor vakken van buiten je afstudeerrichting.
Jaar 3
Het derde jaar begint met een bijzonder semester: je kan in dit semester een paar maanden in het buitenland studeren. Je kan dit semester ook vullen met een minor: een aantal keuzevakken in een vakgebied van je keuze. Dit kan bij een andere studie van de universiteit Leiden of een andere Nederlandse universiteit. Veel van onze studenten volgen minoren in Delft of Rotterdam. Je kan ook kiezen voor een part-time stage, om vast wat werkervaring op te doen.
Omdat de de precieze invulling van het LUC programma uniek is voor elke student, kan dit jaar er voor iedereen heel anders uit zien. In onze voorbeelden stond bijvoorbeeld Global Citizenship in jaar 2, maar je kan dit ook in jaar 3 inplannen.
Klinkt dit allemaal nog wat vaag? Geen zorgen! Je krijgt hulp van onze studieadviseurs bij het invullen van jaar 2 en 3.
Je sluit het laatste jaar af met een capstone: jouw bachelorscriptie. Je kiest hiervoor zelf een onderwerp en voert een onderzoek uit onder begeleiding van een docent.
Een semester in het buitenland
In het eerste semester van je derde jaar kun je een paar maanden lang in het buitenland wonen en studeren. De studiepunten die je daar krijgt tellen mee voor jouw bachelordiploma bij LUC.
Als student aan LUC kun je gebruikmaken van het partnernetwerk van de universiteit Leiden. Daarnaast heeft LUC zelf een aantal uitwisselingsovereenkomsten met universiteiten zoals:
- Macalester College (Saint Paul, Minnesota, VS)
- Sciences Po Paris (Frankrijk)
- Bocconi University (Milaan, Italië)
- Australian National University (Canberra, Australië)
- National University Singapore
- National Taiwan University
- Rykkio University Tokyo (Japan)
- Yonsei (Zuid Korea)
Dit is geen volledige lijst; voor een overzicht van alle partners kun je een kijkje nemen op de website over studie in het buitenland van de universiteit Leiden.
Stage lopen
Wil je tijdens je studie graag ervaring opdoen? Sommige studenten kiezen ervoor om stage te lopen. Je kunt voor je stage maximaal 5 ECTS krijgen; een equivalent van een keuzevak. Een stage is een hele goede manier om dingen die je geleerd hebt in de praktijk toe te passen. Vooral een onderzoeksstage past goed bij de studie: een stage waarbij je zelfstandig onderzoek doet of data verzameld, bijvoorbeeld voor je capstone. Ook stages die je oriënteren op het werkveld zijn geschikt voor je derde jaar van LUC.
Een aantal voorbeelden van plekken waar LUC studenten in het verleden stage hebben gelopen zijn onderzoekscentra, Non-Governmental Organizations (NGO), archieven en ambassades.
Denk je erover om een stage te doen en daar ook studiepunten voor te verzamelen? Zorg er dan voor dat je een aanmelding indient aan het eind van jaar 1. Meer informatie over stages is te vinden op onze studentenportal.
Global Citizenship
Global Citizenship is erop gericht om een link te leggen tussen de Global Challenges en lokale uitdagingen. Het doel is om wat je in de lessen leert ook toe te passen in de echte wereld. Dit is een belangrijk onderdeel van je Liberal Arts & Sciences-opleiding, omdat je zo interculturele vaardigheden opdoet, maar ook je communicatie- en reflectievaardigheden verbetert. Veel studenten geven na het voltooien van hun Global Citizenship-vak aan dat ze culturele verschillen meer zijn gaan waarderen. Je kunt als onderdeel van Global Citizenship een andere taal leren of een van de projecten kiezen:
- The college project: een project dat inzoomt op het verschillende politieke, geschiedkundige, en kritisch-filosofische elementen van het hoger onderwijs. Ook LUC wordt in dit project grondig bestudeerd en geëvalueerd.
- Sustainable Livelihoods: een project wat aan de hand van veldonderzoek bezig gaat met duurzaamheid en levensonderhoud.
- Taalcursussen: Arabisch, Frans, Spaans of Russisch. Andere talen die bij de universiteit Leiden worden aangeboden kunnen ook worden gevolgd.
Sandra Schmidt-Tauscher
Global Citizenship Course
"Our trip to Oerol on Terschelling was one of my personal highlights during my time at LUC. Although every student had their own research question during the trip, it was about so much more than investigating a research question. It was about scrutinizing our own minds and beliefs, broadening our experiences, experimenting with new methods, and exploring different ways of thinking and how we come to hold our beliefs… All of that whilst getting to know the beautiful Dutch Wadden culture and environment, visiting interesting art pieces, and growing closer as a class community!
The course itself was not knowledge centered but mostly aimed at providing insights into different anthropological ways of working and approaching anthropological field work. This made it quite a practical class and I think that everyone, regardless of major, year, and personal learning intentions, could take some insights and joy from it, because you can adapt it to fit your own interests, e.g. in terms of the research questions you want to investigate, the methods you want to focus on, or how you organize your free time during the excursion. When I think back to my experience, ‘exchange’ is an important concept coming to mind. Throughout the course, we always shared experiences from our different backgrounds and interests, about the new methods we tried, lessons we learned, insights we gathered. On top of that, we met and talked to many people we would not have met otherwise, from old islanders and fishermen to artists to strangers in The Hague, learning about others’ perspectives on social, cultural, and environmental topics and sharing experiences.
If anything, I remember the class as an enjoyable learning journey and an unforgettable trip which tied all our learning experiences together."