Nieuwe Kikkoman-leerstoel

De Kikkoman-leerstoel is een nieuwe leerstoel die wordt gesponsord door de Kikkoman Foundation en de Vereniging van Vrienden van de Aziatische Kunst. De leeropdracht betreft de Aziatisch-Europese interculturele dynamiek.

Hoogleraar, beurspromovendus en projecten

De Universiteit Leiden stelt met de bijdrage straks een hoogleraar voor een dag in de week aan, en een beurspromovendus. De Kikkoman-leerstoel financiert ook projecten voor een periode van vijf jaar. Deze projecten kunnen liggen op alle terreinen van de wetenschap en zowel waterbeheer betreffen als food culture and design. De universiteit heeft voor de bezetting van de leerstoel een uitstekende kandidaat op het oog, die naar verwachting begin 2013 kan aantreden.

Lange traditie in studie van Azië en interactie met Europa

De nieuwe leerstoel heet officieel: ‘The Kikkoman Chair for the study of Asia-Europe intercultural dynamics, with special attention to material culture, art and human development’. De leerstoel past de Universiteit Leiden vanwege haar lange traditie in de studie van Azië en de interactie met Europa. Leiden is de enige Nederlandse universiteit met de opleidingen Japans, Koreaans en Chinees. Asian modernities and traditions is een profileringsthema waarmee de universiteit versterkt inzet op Aziё. De Kikkoman-leerstoel sluit ook aan op het Leidse profielthema Health, Life and Biosciences.

Japans populaire studie in Leiden

Hello Kitty

Aan de Leidse universiteit studeren evenveel studenten Japans als in heel Groot-Brittannië bij elkaar. Jongeren hebben veel belangstelling voor Japan. Dat komt mede door de martial arts, manga, de bekende Japanse tekenfilmseries, anime, Pokémon, Nintendo en Hello Kitty. En natuurlijk is er ook interesse in de succesfactoren van de sterke economie. Het bijna 300 jaar oude bedrijf Kikkoman, in de supermarkt onder meer te vinden in het schap met soyasauzen, is zo’n succesfactor. Het bedrijf is een van de oudste van de 200 grootste industriële bedrijven in Japan. Kikkoman werd groot in de stad Noda, bij de Edo-rivier die over water goederen transporteerde naar Edo, het huidige Tokio. Sinds vijftien jaar is het bedrijf ook in Nederland gevestigd.

(19 oktober 2012/ MvG, CH)