Filmpjes spreken

In een kort tijdsbestek op film uitleggen wat de kern van je onderzoek is. Deze vaardigheid moet een onderzoeker bezitten. Bernet Elzinga legt uit hoe kindermishandeling breinlittekens achterlaat bij een kind, Claartje Levelt vertelt hoe baby's taal leren. Alle wetenschappers worden uitgedaagd een filmpje te schieten voor 'Sell your science'.

Claartje Levelt: het wonderlijke vermogen van kinderen om te leren praten

Weet jij nog hoe je hebt leren praten? Het is een immense klus, die ons verbazingwekkend goed af gaat. Hoe krijgen we dat voor elkaar? Dat willen wetenschappers graag weten. Onderzoeker Claartje Levelt van de Universiteit Leiden doet onderzoek naar taalontwikkeling. Niet alleen vertelt ze over haar onderzoek, we mochten zelfs een kijkje nemen in het babylab.
Hoe leren baby's praten? - Onderzoek in 1 minuut

Bernet Elzinga: kindermishandeling laat littekens na in het brein

Zijn de sporen van jeugdtrauma's ook zichtbaar in je brein? En wat betekent dit dan? Klinisch psychologe Bernet Elzinga onderzoekt littekens in onze hersenpan, op zoek naar hun betekenis. Ze maakte voor De Jonge Akademie de video: 'Breinlittekens. Hoe mishandeling gedrag en hersenfuncties beïnvloedt'.
Video met Bernet Elzinga over kindermishandeling en breinlittekens

Sell Your Science!

Dat is de titel van een nieuwe wedstrijd die deel uitmaakt van de dag van de valorisatie op 6 juni: Sell Your Science! Alle wetenschappers worden opgeroepen om deel te nemen. Maak een video waarin u binnen 90 seconden uw wetenschap aan het publiek en investeerders 'verkoopt'.