P.F. Thomése nieuwe gastschrijver Universiteit Leiden

P.F. Thomése (1958) is de nieuwe gastschrijver aan de Universiteit Leiden. Van september tot december 2011 gaat hij werkcolleges creatief schrijven verzorgen. Daarnaast houdt hij traditiegetrouw de Albert Verweylezing over een bepaald aspect van de (Nederlandse) literatuur en verzorgt hij een of twee andere publieke optredens.

Over Thomése en zijn werk

P.F. Thomése. Foto: Tessa Posthuma de Boer

P.F. Thomése studeerde geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en werkte als journalist bij het Eindhovens Dagblad. In 1990 debuteerde hij met de verhalenbundel Zuidland, die in 1991 met de AKO-literatuurprijs werd bekroond. Hij kreeg grote bekendheid met Schaduwkind (2003), geschreven naar aanleiding van de dood van zijn dochtertje.

Het werk van Thomése is veelzijdig en divers. Het omvat historische fictie ( Zuidland, Het zesde bedrijf)), groteske verbeeldingen van alledaagse en minder alledaagse situaties ( Haagse liefde & De vieze engel, De weldoener), waargebeurde verhalen ( J. Kessels: The Novel) en satire ( Vladiwostok!). In Nergensman problematiseert en kritiseert hij het autobiografisch schrijven.

Over het gastschrijverschap

Het gastschrijverschap is sinds 1985 aan de Leidse universiteit gevestigd. Het is een samenwerkingsverband van de universiteit en NRC Handelsblad. Het gastschrijverschap biedt studenten en docenten de mogelijkheid in aanraking te komen met een literaire auteur van naam, iemand die gewend is op een andere manier om zich heen te kijken en te formuleren dan aan de universiteit gebruikelijk is. De duur van het gastschrijverschap is in de regel drie maanden per jaar.

Eerdere gastschrijvers

• Arnon Grunberg

• Marlene van Niekerk

• Thomas Rosenboom

In 2000 verscheen Dit is voor mij geschreven, een bundeling van vijftien Albert Verwey-lezingen.