Kampioen in koolhydraatchemie: Hermen Overkleeft wint prestigieuze prijs

Professor Hermen Overkleeft ontvangt de prestigieuze Roy L. Whistler International Award 2024 van de International Carbohydrate Orgasation. De prijs is een erkenning voor Overkleefts bijdrage aan de koolhydraat- en biochemie.

Overkleeft is trots: ‘Ons werk krijgt erkenning met een prijs die eerder naar collega’s is gegaan waarvoor ik veel waardering heb.’ Als hoogleraar Bio-organische Synthese aan het Leiden Institute of Chemistry heeft Overkleeft zijn carrière gewijd aan het begrijpen van hoe koolhydraten werken in ons lichaam. Zijn onderzoek helpt ons nieuwe manieren te vinden om ziektes zoals kanker en genetische aandoeningen te diagnosticeren en nieuwe medicijnen te ontdekken.

Naast Overkleefts onderzoek en zijn vele publicaties prijst de jury ook zijn inspanningen als begeleider van meer dan 40 promovendi en zijn lidmaatschap van de redactiecommissies van verschillende scheikundige journals.

Keynote-spreker op het symposium in Shanghai

Overkleeft ontvangt een plaquette en een geldprijs. Daarnaast is hij uitgenodigd om de openingslezing te geven op het 31ste International Carbohydrate Symposium. Dat vindt plaats van 14 tot en met 19 juli in Shanghai, China. ‘Ik zal dan vertellen over ons onderzoek naar glycosidase-remmers: enzymen die betrokken zijn bij het afbreken van suikermoleculen in ons lichaam. Ik zal uitleggen hoe we ze kunnen gebruiken voor biomedisch en biotechnologisch onderzoek.’

The Roy L. Whistler Award

De International Carbohydrate Organization creëerde de Roy L. Whistler Award in 1984 als eerbetoon aan Professor Roy L. Whistler, ter erkenning van wetenschappers die uitblinken in koolhydraatchemie en biochemie en belofte tonen voor toekomstige bijdragen.

Lees het officiële bericht op de website van de International Carbohydrate Organization: Prof. Hermen Overkleeft wins 2024 Whistler Award