Vijf vragen over de StepTalk 'Policing in the US: What's Feminism Got to Do with It?

9 jaar geleden overleed Eric Garner ('Ik kan niet ademen') toen hij zich verzette terwijl de politie hem wilde fouilleren. Tegenwoordig zal iedereen het toelaten als de politie hen aanhoudt om te fouilleren. Hoogleraar rechten en auteur Josephine Ross bekijkt dit vanuit een feministisch oogpunt: wat de politie toestemming noemt, zouden feministen onderwerping noemen. Tijdens de lezing op woensdag 31 mei zal Josephine Ross toestemming vanuit verschillende perspectieven belichten.

Vijf vragen aan Joery Matthys, Universitair Docent bij het Institute of Security and Global Affairs, die Josephine Ross uitnodigde en deze StepTalk organiseerde.

Waarom hebben jullie dit evenement georganiseerd?

Joery Matthys: 'Als lid van het team Politiestudies binnen het Institute of Security and Global Affairs (ISGA) vind ik het niet alleen belangrijk om theorie en praktijk met elkaar te verbinden door academische inzichten te vertalen naar een breder publiek, het is ook een van de missies van ons team. Een StepTalks lezing, die plaatsvindt op de Spaanse Trappen van het Wijnhavengebouw van de Campus Den Haag van de Universiteit Leiden, biedt een uitstekende gelegenheid om dit te doen. Het is een open setting waar iedereen welkom is voor om met elkaar in discussie te gaan en nieuwe inzichten op te doen. '

Waarom hebben jullie Josephine Ross uitgenodigd?

Joery Matthys: 'Prof. dr. Josephine Ross is momenteel op sabbatical en reist door Europa. Toen ik hoorde dat ze eind mei in Nederland zou zijn, greep ik de kans om haar uit te nodigen en elkaar weer te ontmoeten. Ik heb genoten van een presentatie die zij vorig jaar gaf op de jaarlijkse conferentie van de European Society of Criminology. Zij maakte deel uit van een Europees onderzoeksproject waarin werd gekeken naar stop and search acties door de politie in een aantal landen, waarbij werd gekeken naar juridische en praktische verschillen, maar ook naar de waarde van dergelijke acties voor de politie om hun doelstellingen te bereiken, wat vrij beperkt bleek te zijn. Dat was zeker een verrassing voor de politie, want die ziet het vaak als een essentieel instrument.

Je kunt het volledige interview lezen op onze Engelstalige website.