Jorrit Rijpma spreekt in Zagreb over toetreding tot Schengen

Op 8 december, de dag dat Kroatië het groene licht kreeg voor toetreding tot Schengen, organiseerde de rechtenfaculteit van de Universiteit van Zagreb de UNESCO Leerstoel Conferentie over Schengen en de buitengrenzen. Jorrit Rijpma, hoogleraar Europees recht was uitgenodigd om te spreken over de politieke en juridische achtergrond van het Schengentoetredingsproces.

Hij besprak de herhaalde weigering om de binnengrenzen met Bulgarije en Roemenië op te heffen, waardoor deze landen al jaren geen aanspraak kunnen maken op de voordelen van vrij reizen. Tegelijkertijd benadrukte hij het belang dat landen bij hun controle van de buitengrenzen zich aan de mensenrechten houden. Rijpma presenteerde verder samen met Fabian Lutz van de Europese Commissie, het project dat in juni van het komend jaar moet resulteren in een Schengenconferentie in Brussel.