Stel jij je ouders teleur?

Op donderdag 29 september vond in Wijnhaven de workshop ‘How to Disappoint your Parents’ plaats. Lenore Todd, Student Life Officer en Assistent Professor bij LUC, verzorgde de workshop. Er werd dieper ingegaan op de vraag wie of wat er voor stress zorgt, maar vooral hoe je er mee om moet gaan. Todd: ‘Ik heb studenten ontmoet die paniekaanvallen kregen bij een telefoontje van hun ouders.’

Tijdens de workshop werd  duidelijk dat veel studenten stress ervaren. Die stress kan bijvoorbeeld komen door een studie, financiën, te hard werken of het willen voldoen aan de verwachting van anderen, zoals van ouders. ‘Veel van de studenten die ik spreek hebben behoefte om te begrijpen waarom ze discussies met hun ouders hebben. Vaak gaat het over welke opleiding ze gaan doen of dat ze het idee hebben hun ouders teleur te stellen’, laat Todd weten.

Je ouders teleurstellen is ook iets wat Todd herkent, want haar ouders wilden eigenlijk dat zij rechten zou studeren. ‘Toen ik Engelse Literatuur ging studeren, waren mijn ouders erg in de war: ‘Je spreekt al Engels, je komt uit New York, wat heb je eraan?’ kreeg ik dan als antwoord. Zij konden mijn keuze totaal niet begrijpen.’ Zij geeft de studenten mee dat een conflict of ruzie vaak voorkomt uit liefde en dat je jezelf moet afvragen wat je je ouders verschuldigd bent.

Chaya Berger, masterstudent International and European Governance, wilde om deze reden de workshop volgen. ‘Ik verloor mijn vader op jonge leeftijd en ik heb daarom het idee dat ik hem iets verschuldigd ben. Vaak denk ik: ‘Zou hij trots op mij zijn?’

Todd hoopt de studenten mee te geven hoe zij de verwachtingen van hun ouders kunnen managen en hoe zij hier mee om kunnen gaan. ‘Ik heb door de workshop tools gekregen die ik kan gebruiken als ik mij afvraag aan welke verwachtingen ik moet voldoen. Het was een echte eyeopener’, zegt Chaya.