Uitstel na uitstel: groeit de onwil van de overheid om informatie openbaar te maken?

De Wet open overheid is een aantal maanden van kracht. Toch kwamen verschillende overheden de afgelopen tijd in het nieuws met schendingen van het recht op informatie. Trouw onderzocht of de politieke onwil groeit.

Volgens Annemarie Drahmann, universitair hoofddocent staats- en bestuursrecht aan de Universiteit Leiden, hoeft geen sprake te zijn van onwil. Zij ziet dat de slechte informatiehuishouding van overheden het moeilijk maakt om Woo-verzoeken snel af te handelen. Soms worden er duizenden e-mails opgevraagd en zijn ambtenaren genoodzaakt die handmatig in het systeem op te zoeken. Het kan nog wel jaren duren voordat alle ICT-systemen op orde zijn, vreest Drahmann.

Desalniettemin lijkt soms ook sprake te zijn van onwil. Het is kwalijk als de overheid uitspraken van de bestuursrechter niet uitvoert en er in plaats daarvan voor kiest om dwangsommen te laten verbeuren. Als een minister of wethouder opzettelijk en structureel de wet blijft schenden, zou dat reden moeten zijn voor aftreden, aldus Drahmann in Trouw.