In NRC: Op de Haagse Idiotenschool was 150 jaar geleden ook al een lerarentekort

Met liefde en aandacht werden kinderen geholpen op de ‘Haagse Idiotenschool’ van de 19de-eeuwse dominee Van Koetsveld.

Dominee Cornelis van Koetsveld, oprichter van de eerste school voor speciaal onderwijs in Nederland, liet een goudmijn na. Nadat zijn 'Haagse Idiotenschool', opgericht in 1855, in 1920 werd opgeheven, ging het complete archief naar de gemeente Den Haag, waar historisch pedagoog Annemieke van Drenth "méters bruikbaar archief" aantrof. "Heel bijzonder", zegt Van Drenth. "Meestal belandden schoolarchieven in kelders of werden ze gewoon weggegooid."

Lees het volledige interview met Annemieke van Drenth in NRC ››

Annemieke van Drenth is medewerker van het Instituut Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit Leiden. Ze publiceerde een reeks van boeken en artikelen op het terrein van de cultuurgeschiedenis rond gender en disability.

Meer over Annemieke van Drenth ››

Annemieke van Drenth dook het verhaal van zuster Gaudia op

Totaal onbekend bij het grote publiek: een Nederlandse non, zuster Gaudia, bracht eind jaren dertig als een van de eersten autisme bij kinderen op een systematische manier in kaart. De Leidse historisch pedagoog Annemieke van Drenth dook haar verhaal op uit de archieven.

"Hij sprak amper een woord, gooide steeds maar zand over zijn hoofd, hield niet van knuffelen of ander lichamelijk contact. Siem, de zesde van zeven kinderen van een hoefsmid, was duidelijk een geval apart. 'Een idioot' luidde de voorlopige diagnose van zijn dochter, die het bijna 4-jarige kind in oktober 1936 ter oservatie doorstuurde naar het pas opgerichte Paedologisch Instituut, verbonden aan de universteit van Nijmegen."

Lees meer in de Volkskrant "Zuster Gaudia was een van de ontdekkers van autisme, maar niemand kent haar"