Wim Voermans in Op1 over de gewiste sms'jes van Mark Rutte

Jarenlang verwijderde premier Rutte in zijn ogen irrelevante sms’jes van zijn oude Nokia, omdat zijn telefoon te weinig opslagruimte zou hebben. Wim Voermans, hoogleraar Staats- en bestuursrecht, vindt dit onacceptabel, omdat politici volgens de wet transparant moeten zijn in hun communicatie, zodat er verantwoording over afgelegd kan worden.

Wim Voermans vindt het ontoelaatbaar dat premier Rutte jarenlang zijn sms’jes heeft gewist. ”Mark Rutte wist sinds 2017 dat het opgevraagd kon worden. De Raad van State zei dat sms’jes en appjes opvraagbaar zijn. Een norm is dat het digitaal makkelijk te archiveren is en op te vragen. Dat is niet het geval bij een Nokia. Als je dan nog vier jaar doorgaat met een Nokia, een sterk verouderd instrument, dan is je iets aan te rekenen.”

Bekijk de Op1 uitzending