Tweede Kamer wenst feitenrelaas in mondkapjesdeal met Sywert van Lienden

Het kabinet wil geen extra details vrijgeven over de rol van minister Hugo de Jonge (CDA) bij de mondkapjesdeal met zijn toenmalige partijgenoot Sywert van Lienden. Vorige week vroeg een meerderheid van de Tweede Kamer om een ‘feitenrelaas’ over de rol van De Jonge – toen nog minister van Volksgezondheid – nadat de Volkskrant had onthuld dat De Jonge zich persoonlijk met de deal had bemoeid. Hij drong er bij een ambtenaar op aan contact met Van Lienden op te nemen.

Het kabinet wees dat verzoek per brief af. Er is een onafhankelijk onderzoek naar de deal gaande dat „een zo volledig mogelijk beeld” moet geven.
De vraag is nu of de meerderheid van de Tweede Kamer genoegen neemt met de verklaring van minister Helder, zegt Wim Voermans, hoogleraar staats- en bestuursrecht aan de Universiteit Leiden hierover in het
NRC. „Een minister is grondwettelijk verplicht de Kamer te informeren. Er staat in de Grondwet geen deadline, maar de afspraak is om dat in drie weken te doen.”

Uitstel kan wel met een goede reden, zegt Voermans. „Als een meerderheid van de Kamer ermee instemt dat het relaas met de rest van de onderzoeksresultaten naar de Kamer komt, kan dat ook.” Dinsdagochtend wordt duidelijk of de Tweede Kamer alsnog een feitenrelaas wil.

In theorie zou De Jonge naar de Tweede Kamer kunnen komen om zelf uitleg te geven, zegt Voermans. „Een minister kan altijd in de Kamer verschijnen om wat voor onderwerp dan ook. Maar dat kan tot problemen leiden binnen het kabinet: stel dat de Kamer geen genoegen neemt met zijn verklaring, wat dan? Formeel zou Kuipers dan moeten aftreden, want zo werkt ministeriële verantwoordelijkheid, Kuipers is verantwoordelijk voor zijn voorganger.”